fredag 27 november 2009

Marknadsmisslyckanden - del 2; government or market failures?

Så var det sags att riktigt påbörja en liten serie med blogginlägg om marknadsmisslyckanden. Vi börjar med en man som måste vara marknadsekonomins förespråkare nummer ett: Milton Friedman. Studera detta korta You Tube klipp noga. Professor Friedman är väl medveten om att marknaden misslyckas ibland. Men han kan inte riktigt erkänna detta utan att på samma gång säga att government failures är ännu större än market failures. Marknadsmisslyckanden i hans väld är något vi får leva med och inte något större problem. Detta eftersom kapitalismen har varit så dynamiskt och skapat så mycket välstånd. Men politisk styrning det skapar stora problem, i Miltons värld, t ex när man försöker åtgjärda marknadsmisslyckanden.

Notera också den enorma respekt som studenten har för Friedman. Inspelat vid University of Rochester, 1978 - två efter att Milton Friedman fich Nobelpriset i ekonomi.

http://www.youtube.com/watch?v=VHFIbfUi5rw

3 kommentarer:

  1. Marknadsmisslyckande: T.ex. när privata krafter inte förmådde bygga Göta Kanal. Som visade sig var olönsam. Hur vet man när marknaden har misslyckats med något?

    Sedan bygger diskussionen om marknadsmisslyckande på felaktiga illusionen av en "fri" marknad. Något sådant finns inte. Marknad och stat är två oskiljaktliga institutioner. Marknaden definieras av de regler som finns och som staten kontrollerar att de efterföljs. Ett bra exempel är upphovrätt. Avskaffad sådan kan leda till ett "marknadsmisslyckande" vad gäller mediaproduktion. Regler skapar olika incitament. Incitamenten skapar konsekvenser.

    Johan

    SvaraRadera
  2. Ser i din föregående post om "marknadsmisslyckanden" att du verkar vara ute efter motsatsen till "effektiva marknader". Det brukar inte kallas marknadsmisslyckanden.

    Johan

    SvaraRadera
  3. Det jag avser att göra under en längre tid är att undersöka det som inom Nationalekonomi på engelska kallas Market failure. Det finns många skäl till detta misslyckande bl a som du skriver i det första inlägg Johan, att marknaden sällan befinner sig i perfekt konkurrens; ett annat kan vara att vissa tjänster inte skulle erhållas av marknaden, public goods, t ex ett nationellt försvar.

    SvaraRadera