fredag 25 september 2015

Om Sandvik

Sandviks handlas jus nu under 70kr/aktien. På toppen 2007, när vissa trodde på en superkonjunktur handlades den kring 150kr aktien. Sen gick aktien ner till kring 50-lappen under värsta finanskrisen för att vid årskiftet 2010/11 stå kring 130. Från där har vi i hackig bana åkt ner till dagens nivå. På slutet påhejat av halverat oljepris och stora prisfall på mineraler och därmed (potentiellt mycket) mindre efterfrågan på Sandviks gruvutrustning.

Enligt senaste årsredovisning (för 2014) för Sandvik ser situationen ut som som följer:


Men de är tyvärr långt under sina mål (2014):


Målen är dock väldigt ambitiösa (för höga), men tillväxten är långt under mål, avkastningen närmast hälften av mål och man delar ut för mycket av vinsten. 


Om vi tittar på faktureringen i olika segment så ser det ut som följer:


Här ser vi varför aktien har handlats ner så kraftigt. Gruvindustri + energisektor står för 46% av faktureringen. Marknaden är orolig för kraftigt minskad efterfrågan i de sektorerna. Om Kina och andra tillväxtländer saktar ner kommer det att påverka Sandvik. Men Nordamerika, Europa och Australien är viktigare marknader än tillväxtmarknader vad gäller fakturering. Men t ex den Australienska faktureringen är beroende av deras försäljning av råvaror till t ex Kina.


Om vi summerar:
Sandviks aktie har åkt ner i källaren p g a oviss efterfrågan i olja/gas och fr a för gruvdrift. Om tillväxten globalt saktar ner, lett av Kina, kommer det att ta ganska lång tid för marknader för utrustning till råvaruexploatering att komma tillbaka till höga nivåer. Sandvik har väldigt höga mål - en kvarleva från superkonjunkturen? - som de kommer att få mycket svårt att nå upp till. Skuldsättningen är lite för hög (lite högre nu än i ovan diagram), så också utdelningsandelen. Marknaden har nog fog för att värdera ner aktien. Finns det inget positivt? Jo, nya VD'n Björn Rosengren och kanske fr a styrelseordföranden Johan Molin är duktiga killar med bra erfarenheter. Likaså att Lundberg har flyttat fram positionerna i Industrivärden - och detta investmentbolag har fått en ny mycket intressant VD i Helena Stjernholm. Men jag tror inte att Sandvik är en quick fix. Det finns fina delar i bolaget, som Machining Solutions, men andra delar av bolaget är inte alls lika lönsamma. På lång sikt tror jag på bolaget, men det kommer att ta lång tid tillbaka till toppnivåer.
Vad tror ni?

10 kommentarer:

  1. Tack Riskminimeraren!

    Uppskattar verkligen dina analyser
    som skrivs och redogörs på ett lättförståligt vis.
    En fråga: Angående din sista mening om toppnivåer, menar du då nästa högkonjunktur om kanske 5-7 år?

    Med vänlig hälsning
    Göran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Göran! Ja, menar nog mer när efterfrågan blir bra för Sandviks produkter. Och ja, det kanske t ex blir kring den tiden du anger. Konjunkturer i dagens värld (med så låga räntor i många stora ekonomier) är dock väldigt komplicerat. USA's arbetslöshet är t ex på nivåer som är så låga att det närmast liknar högkonjunktur, medan Kina verkar vara på väg att sakta av ordentligt...

      Radera
  2. Här har vi nästan en klassiker: ett bolag som har en mycket stor kundbas, har mycket bra och högkvalitativa produkter och vi har ägare som INTE kommer att låta bolaget gå i konkurs.

    Frågeställningen blir alltså - för en värdeinvesterare den gamla vanliga: vid vilket pris kan jag köpa bolaget med en säkerhetsmarginal baserat på bolagets värde?

    Så vad säger du Riskminimeraren? Är det 50:-/aktie eller kanske 30:-/aktie, vid säg 20% säkerhetsmarginal?

    SvaraRadera
  3. Hej anonym, jag tänker exakt så. Jag äger Lundbergs och Industrivärden så jag har redan exponering mot Sandvik. Men vd är Sandvik egentligen värt? Problemet att räkna ut detta är att 2003 - 2007 var exeptionella år sedan enorm finanskris och sedan viss återhämtning. Vad kan bolaget tjäna per år rensat för kortsiktiga svängningar? Förutom vid finanskris har vinstsnittet de sista 10 - 15 åren pendlat mellan 2 och 8 kr aktie. Kanske är 5 kr per aktie realistiskt. De ger P/e 13.6 vid dagens kurs. Bolaget handlas under försäljning/aktie nu. 30kr aktie tror jag inte får se, inte ends 50 kr.... Men aktien kan nog gå ner en bit till. Hur mycket? Jag har ingen aning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vid vilket P/E är Sandvik köpvärt - inkl säkerhetsmarginal - anser du? Eller hur ska kvoten försäljning/aktie vara för att det ska ses som attraktivt?

      Vad marknaden erbjuder för pris - mr Market - är intressant först då det är lägre än vad du anser att värdet är. Du säger att du inte tror på ett aktiepris på 50:- eller 30:-
      Frågan är: vad anser du att värdet är? Vad aktiemarknaden kommer eller inte kommer att göra vet vi först efteråt, men jag upprepar för tydlighets skull frågan igen: vad anser du att värdet är?

      Någon inte helt okänd har även uttryckt det
      “What’s nice about investing is you don’t have to swing at pitches. You can watch pitches come in one inch above or one inch below your navel and you don’t have to swing. No umpire is going to call you out. You can wait for the pitch you want.”

      Vilken pitch vill du ha för att svinga ditt baseballträ?

      Radera
  4. Mycket bra fråga som jag inte har något definitivt svar på i nuläget. Det är svårt att värdera bolag exponerade mot i huvudsak cykliska verksamheter (och där de sensate 10 - 15 åren var exceptionella på många sätt). Men om vi säger att Sandvik skall värderas till P/e 15 och en normal vinst är kring 5 kr/aktie; då är Sandvik värt 75 kr. En rabatt på ca 10% i nuläget alltså. Men stora osäkerheter i vad en normalvinst är. Om den är 4 kr/aktie är Sandvik värt 60 kr. Då handlas den drygt 10% över vad den är värd...

    SvaraRadera
  5. Slutsatsen med de exemplen du visar är att Sandvik inte är någon bra köpkandidat för närvarande? Speciellt inte om det är så osäkert som du framför att läget är, för då borde väl investeraren dessutom vilja ha en riktigt rejäl säkerhetsmarginal för att uppväga osäkerheten?

    Du kanske kan återkomma till när du menar att bolaget är det, även om det inte är ditt definitiva svar?

    SvaraRadera
  6. Dina frågor är väldigt bra, Anonym! Jag vill dock påpeka att skriver denna blogg för utreda och sortera mina tankar och reflektioner om bolag - främst för mig själv, men det kanske kan vara av värde för andra? - och inte att ge specifika köpråd i specifika aktier. Så tyvärr kommer jag inte komma med något definitivt värde eller köppris på Sandvik. Det har jag aldrig gjort. På samma sätt som jag skriver om bolag som jag äger har jag aldrig redovisat min exakta portfölj här på bloggen. Jag har inte ens skrivit om alla bolag jag äger. Och skrivit om bolag som jag aldrig kom att äga...

    SvaraRadera
  7. Spontant känns det enl mig som att Sandvik börjar närma sig nivåer som den är köpvärd kring. Vidare tycker jag att när Faxander nu åkt ut och Lundberg börjar visa intresse att aktien närmar sig köp, iaf för mig.

    Tack för ännu ett välskrivet inlägg

    SvaraRadera
  8. Tackar, jo det börjar se intressant ut. Man undrar hur historien kommer att skrivas för Faxander vad gäller fr.a. SSAB, men också Sandvik.

    SvaraRadera