lördag 31 januari 2015

Långsiktiga innehav på lång sikt

Nu har vi haft en lång uppgångsperiod på börsen. Sedan Mars 2009. Eller de sista tre åren om vi tar en  kortare stabil uppgång. Många artiklar och forumsvar på affärstidningar, blogginlägg och kommentarer i bloggosfären pratar om att aktien X kan man köpa in nu som ett långsiktigt innehav. Investor är ett exempel, Svenska Handelsbanken och SCA kan vara ett annat.

Tyvärr tror jag att många småsparare kan bli brända av dessa råd. De är försiktiga med sina besparingar och köper in sig i kvalitativa bolag för att vara försiktiga. Men de köper in sig på höga värderingar, tyvärr går kurser ner även i bra bolag när börsen går ner. Och de kanske då kommer att tappa tron på aktieinvesteringar och t om sälja med 25% förlust p g a oro.

Men jag har aldrig förstått varför man just skall köpa in sig i bra stabila bolag på lång sikt just när börsen har haft en lång ihållig uppgång bakom sig och värderingar i många fall är väldigt höga. Naturligtvis kan börsen fortsätta upp från dessa nivåer, jag har inte bättre orakelförmåga än andra,  men redan för ett år sedan var många bolag ganska optimistiskt värderade: Kinnevik på över 300kr och SCA nosade på dagens 200kr +.

Den klokaste strategin är att regelbundet över lång tid köpa in sig i bra bolag till vettigt pris; detta eftersom man inte kan pricka toppar och bottnar perfekt. För mig är det dock svårt att göra så eftersom jag har oregelbundet överskott att investera. Men jag försöker oftast i vart fall sprida ut mina investeringar till några olika investeringstillfällen till vad jag tycker attraktiva värderingar.

Jag tycker att Svenska Handelsbanken och nuvarande Investor (tack Ekholm) är fantastiska bolag. De är båda långsiktiga innehav för mig. Och på 10 års sikt kan man säkert köpa in sig i dessa bolag på nuvarande nivåer. Men varför skall man köpa just nu? SHB har Pe 17, handlas till 2.2 ggr boken tangible trots att räntabiliteten inte är mer än 13.4. Visst banken växer och är oerhört välskött och välkapitaliserad. Men måste man verkligen köpa den precis nu? Den kommer att finnas kvar att investera i imorgon. Och om 2 år också. Att vänta och invänta ett bättre tillfälle är också ett investeringsbeslut. Vi vet att aktiemarknader går upp och ner och värderingarna med dem. Bara för att man gör långsiktiga investeringsbeslut i bra bolag skall man väl inte ignorera värderingen?

7 kommentarer:

  1. Är inne på samma linje som du. Vilket har medfört att jag mestadels handlar contrarian just för tillfället och säkert kommer fortsätta så tills en rejäl sättning har infunnit sig på världens börser. Baksidan på strategin är att jag som du har ojämnt inflöde till nyinvesteringar och helst ligger fullinvesterad konstant, tar hellre en bra direktavkastning än behöva realisera vinster på all time high för högbeloppsbeskattning. Med innehav som legat genom flera sättningar är orealiserad beskattning ett rejält hinder på för försäljning av makro orsaker liksom en flytt till ISK konto. Vid en rejäl sättning kanske man kan nolla innehav till beskattning och samtidig flytt till ISK efter lite sena nätter av skatteplanering. Inköp av makro orsaker av långsiktig karaktär däremot är ju till och med betydligt bättre än Contrarian investering, det är däremot inte särdeles ofta dom erbjudandena är tillgängliga. :-)
    Med vänlig hälsning .

    SvaraRadera
  2. Skatteeffekter är lite luriga och ofta underskattade(:
    Risken är att man köper dålig kvalitet när man letar värde i goda tider för börsen. Men jag tycker att jag köpt in mig i contrarian orienterade bolag som även har en långsiktigt case förra året: Oriiflame, Tesco, Ratos, Bonheur är alla bolag som värderats ner av Mr Market men som i grunden har bra verksamheter och i alla fall utom Tesco en stark familj bakom.

    SvaraRadera
  3. Ja själv kryddade jag core innehavet i Bonheur med en mindre option i Foe när jag trodde botten var passerad för att få en kortare hävposition i mitt bett med samt att jag tog ytterligare en position i ett liknande bolag där förhållandet såg fördelaktigt ut.
    Det har gjort att jag redan är neutral i positionerna efter 14% uppgång i Foe Igår samt kraftiga rörelser i båda de andra så nu är jag nästan mer irriterad att jag inte tog ännu större position när det såg så uppenbart fördelaktigt ut. Men det kanske är hälsosamt att man håller sig försiktig då man bettar Contrarian så man inte trillar i fällan att man satsar för hårt i dålig kvalitè istället. Det känns dock ganska bra varje gång att den tjockhudade sidan av att ignorera olyckskorparna och handla fast nästan alla skriker rakt ut att man är "dum i huvudet" vid investeringstillfället då det flyter blod på gatorna fortsätter att utvecklas över förväntan vid flera tillfällen, själv är jag mest rädd att det till slut ska stiga mig åt huvudet. :-)
    Med vänlig hälsning .

    SvaraRadera
  4. Jag började intressera mig för aktier (fonder egentligen) runt 2005/2006 så har följt börsen och nyhetsflödet i snart 10 år. Vad som slår mig är hur "marknadens" förtroende och priser hela tiden ändras. När 2005/2006 då var Ryssland varje investerares våta dröm, tror 2006 var året då Rysslandsfonder gick upp över 100%. Nu vill ingen ta i Ryssland med tång, är Ryssland hett igen om 10 år?

    Kommer också ihåg Investor som var nästan hatat, pratades på forum osv om hur illa skött och maktgalna Wallenbergarna var, aktien handlades med 40% rabatt, det var bara "idioter" som lät de giriga Wallenbergarna förvalta ens kapital lät det då.Men nu bara några år senare så hörde jag på Sparpodden att Investor var med på en lista över börsens mest välskötta bolag tillsammans med H&M!!

    Vad är det som händer? På några år kan aktier gå från att vara totalt hatade, ingen vill ens titta på dem, till att på tider mellan 3-5 eller som för Ryssland 10 år, få en totalvändning i popularitet (och priset följer självklart med upp eller ner).

    Jag tror verkligen mer och mer på att man ska kolla på de hatade bolagen, när ingen vill äga dem och det står mest skitiga rubriker om bolaget, det är då man ska kolla extra. Om jag skulle köpa något idag skulle det vara Ratos eller Oriflame, jag skulle inte ens fundera på H&M, Investor eller det kanske mest övervärderade bolaget jag någonsin sett på storbolagslistan: Assa Abloy (handlas väl över PE25 nu).

    När man ser dessa rörelser så är det aldrig långt till ett Buffett citat, denna kloka man som i princip sett allting, lyckats hålla sig kall när alla andra varit lyriska, lyckats köpa när alla är rädda. Efter drygt 10 år på börsen har jag märkt att det som verkar så enkelt i teorin (köp när alla är rädda, sälj när alla är lyriska) är mentalt mycket jobbigt.

    Det är mentalt jobbigt för mig som idag gått ur många aktier som jag redan 2012 tyckte var övervärderade för att sitta med en större kassa nu (har en del även i Brummers Multi-strategy) och bara vänta på vettiga värderingar. Men som den kloke Warren sagt något i stil med: "Du förlorar inget bara för din granne tjänar pengar på aktier medan du står bredvid".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patrik B, det som du ger uttryck för här kan man bara få med erfarenhet och av att följa aktiemarknaden under en lång tid. Tidsperspektivet på börsen är så kort, så kort. Hypade bolag är ratade några år senare, och tvärtom. Ratos och Investor är utmärkta exemple på detta. Jag har sålt väldigt lite de senate åren och har mestadelen av mina pengar på börsen trots att den är i mångt och mycket är dyr. Men jag har vissa kassa, ca 15%, redo för att öka i de bolag som jag kan väl. Och jag har ökat i bolag som verkat lågt värderade ur ett långsiktigt perspektiv sedan 2012.

      Radera
  5. Intressant inlägg, välskrivet liksom kommentarerna. Håller med er om att man ska titta på opopulära aktier framför heta. Många av mina bästa inköp har gjorts när marknaden ogillade aktierna. Köpte H&M 2011 när "tillväxten är över", köpte Nordea när det var "nordens mest illa bank med staten som våt vilt", köpte JnJ när "Buffet säljer för att bolaget har problem" osv. Tror Ratos, Sandvik, Oriflame och Bonheur återhämtar sig och får en period då de är heta igen. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  6. Tack! Svårigheten är att hitta bra bolag med tillfälliga problem. I bra tider på börsen kan man ibland kanske lockas av bolag som inte har så mycket kvalitet men som är relativt sett billiga. De bolagen skall man nog undvika, om man kan - om inte värderingarna är extremt låga och man ser dolda värden.

    SvaraRadera