torsdag 25 december 2014

Mina största innehav har haft ett fint 2014

Utan utdelning har mina största innehav haft följande fina utveckling under 2014 (några handelsdagar kvar):

Berkshire Hathaway + ca 30%

Fairfax Financials  +  ca 45%

Svenska Handelsbanken + ca 16%

Lundbergs + ca 26%

Jag har skrivit mycket om de bolag som jag äger som har haft det svårt (och där jag har ökat i samtliga under året): Tesco, Oriflame, Ratos och lite om Bonheur och Raiffeisen Intl. Ryssland och oljan har varit orosmoln. Tesco har företags/bransch specifika bekymmer.

Men investeringar handlar inte om att ha rätt hela tiden, utan att ha rätt - oftast. Och framförallt i sina största innehav. Men vi måste vara ödmjuka, tiden spelar roll. Samtliga av mina förlorare ovan kan om om några år ha utvecklats till fina investeringar; flera av dem delar t ex ut väl under mer normala omständigheter. Och Mr Market kan ta ned vinnarna ovan vilken dag som helst. Men det är underliggande fina verksamheter.

Berkshire är mitt största innehav med råge. Och även om ingen utdelning är ovan en väldigt fin årsavkastning. Mycket bättre än S&P 500 och Stockholmsbörsens Generalindex.

Hur har dina största innehav utvecklats under 2014?

6 kommentarer:

  1. Berkshire var prisat över x1.5 book value för någon dag sen. Hur ser du på det?

    /WG

    SvaraRadera
    Svar
    1. WG, jag tror att 1.5 ggr boken är ganska rimligt för Berkshire. De återköper aktier om värdering är lägre än 1.2 ggr det egna kapitalet.

      Radera
  2. 4 fina val!! Speciellt Fairfax, som Berkshire 1985...
    Ska du på årsstämman i april ;)

    SvaraRadera
  3. Nej, det har jag inte tänkt.:) Mycket positivt har hänt i Fairfax under året, de expanderar sin försäkringsrörelse med små förvärv över hela världen. Den nya satsningen på Indien är spännande speciellt med Prem Watsas kontakter där. Att ha en nästan helt hedgad aktieportfölj kan vara intressant inför den närmaste framtiden.

    SvaraRadera
  4. Fin avkastning, hoppas nästa år blir lika bra eller ännu bättre!
    Med vänlig hälsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det får vi hoppas. Men det känns kanske inte så troligt. Jag tycker ingen av mina fyra största innehav är direkt övervärderade. Däremot är de långt ifrån undervärderade :)

      Radera