torsdag 23 oktober 2014

Tesco's halvårsrapport - några reflektioner

Det är enormt mycket negativ press i UK vad gäller Tesco. Och det har påverkat varumärket naturligtvis. Tyvärr är denna kritik befogad i många avseenden. Vinstprognos-tabben(arna) och turbulens i ledning och styrelse fortsätter, och nu avgår ordföranden. Men jag tycker nye VD'n verkar bra: Intern intervju från igår.

Här hittar ni en länk till gårdagens rapport och presentationer. 

Hemmamarknaden är det stora problemet (40% minskad vinst senaste året) men titta nedan för lite perspektiv, Tesco är fortfarande störst:

I rapporten från igår finns mycket att vara besviken på. Men bolaget gör fortfarande vinst. Försäljningen i UK är like for like ner 4.6%, och för halvåret var Tesco's globala försäljning ca 34 Miljarder Pund.

Tesco har överskattat UK vinsten lite mer än tidigare kommunicerat med marknaden (263 mot 250 Miljoner Pund). Man har minskat utdelningen ordentligt - varför inte slopa helt?  Nettoskulden är ca 7.5 Miljarder Pund och Pensionsskulder ca 3.4 Miljarder pund så det hade varit bra. Vidare minskar man sin Capex. Vinstmarginalen i UK är nu ca 2.3%. Men enligt balansräkningen har man ca 24.5 Miljarder pund i fastighetsvärden...(Se mina tidigare inlägg om detta)

Central Europa går lite bättre än förut och man tjänade ca 76 Miljoner Pund, men vinstmarginalen är låga 1.8%. I Asien är vinstmarginalen ca 5.4% och vinsten ca 240 Miljoner Pund. Kina och Indien bidrar väldigt lite till detta ännu. Positivt var Tesco bank som ökade vinsten och tjänade över 100 Miljoner Pund. Dessa vinster är viktiga när UK har det knackigt.

Och Tesco's online sales ökar 11% vilket ger dem en stark i position i fr a UK.

Bolaget värderas nu till ca 13.8 Miljarder Pund. Det egna kapitalet är ca 13.5 Miljarder så vi är snart nere i värdering kring eget kapital. De värden jag sett i bolaget finns kvar. Men ledningen och nya styrelsen har har mycket att göra framöver...




4 kommentarer:

  1. Inge kanonrapport direkt. VD säger dock att fokus nu ligger på att bygga upp större kassa, skydda och stärka balansräkningen och slutligen jobba upp varumärket.
    Jag tycker det känns som sunda tankar så.
    Frågan är om det räcker att skära Interim utdelningen, eller om Tesco tvingas röra Prelim utdelningen?
    Tesco tjänar dock pengar, så läget är inte akut på det sättet.
    Frågan är vadu alternativen kan bli framöver om mer drastiska åtgärder kommer krävas.
    Sälja av någon del av verksamheten utomlands? Sänka utdelning? Bromsa investeringar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börsnotera Asienverksamheten? Bromsa investeringar har man redan gjort. Visst borde man slopa utdelningen för ett år.

      Radera
  2. Tack för bra sammanfattning. Viss konsolidering vore bra och jag är inne på samma spår kring utdelning. I tuffa tider som dessa gör väl kapitalet bäst nytta inom bolaget. De som fortfarande är aktieägare nu är nog inte det för utdelningens skull. Bort med den nu och kompensera med extrautdelning i framtiden när skutan är på rätt tjöl igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om Tesco skulle komma tillbaka till något i närheten av vinsterna i UK som man hade för några år sedan blir aktien mycket intressant. Men vi har mycket skit att bearbeta innan dess.

      Radera