torsdag 30 oktober 2014

Kanonrapport av Danske Bank

Ni som läser denna blogg vet att jag tidigare har inveserat i en trio av Europeiska  problembanker tyska Commerzbank (klarade stresstest i veckan), spanska Santander och danska Danske Bank (DB). När Commerzbank, sämst kvalitet av dessa banker nästan dubblades på kort tid tog jag en del av vinsten och investerade i Raiffeisen International. Tyvärr har den senare investeringen på kort sikt inte varit lyckad efter Putins invasion av Krim och Ukrainakrisen. Men hittills var mitt beslut att sälja Swedbank och SEB under våren 2013 och köpa denna trio banker varit lyckat. Exit är tänkt när Commerzbank värderas kring eget kapital, Danske Bank kring 1.5ggr boken, Santander kanske blir kvar långsiktigt ihop med min favoritbank och ett av mina större innehav Svenska Handelsbanken.

Idag kom Danske Bank med en fin q3 rapport. Highlights från rapporten (jämför q3 2013 med q3 2014):


  • Man dubblar intjäning per aktie från 5 kr till 10kr.
  • ROE är 8.9 mot fjolårets 4.9
  • KI-talet går från 59.4 till 50.7
  • Tier 1 kapital 15 upp från 14.2.
  • Eget kapital per aktie är 153 mot 143 för ett år sedan.
  • Värdering 1.23 ggr tangible eget kapital
  • Aktiekurs från ca 118 till 161 dkk
Slutsats: En bra bit till att DB handlas kring 1.5 ggr eget kapital. ROE borde kunna bli lågt tvåsiffrigt. DB har en stark position i Danmark. Den danska marknaden är på väg ut ur en fastighetskris. Strukturaffärer kan vara på väg t ex att sälja svenska verksamheten. Eventuellt behåller jag längre än jag tänkt om utdelningen blir stabil och hög. 

Raiffeisen International har politiska risker i öst men värderas kring 0.53 ggr tangible eget kapital, Tysklands näst största bank Commerzbank 0.57 ggr tangible eget kapital, Stora ståtliga Santander är mycket dyrare men har högst kvalitet och har en spännande position på många marknader bl a i Latinamerika. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar