torsdag 28 mars 2013

Raketer, vinnaraktier som sticker eller rusar

Ibland blir jag väldigt besviken över språkbruket, vinklarna och rubriksättningen när jag läser affärspresss via nätet. Raketer under 2013. Vinnaraktierna i år.  Obskyra chansbolag på smålistor som har vansinniga värderingar, en del går upp 700% andra går ner 98%. Rena lotteriet.  " Här är aktierna du skulle ha köpt i år" är riktigt tråkigt eller som nu i DI idag "svenskarna missar galna börsrallyt".

Bekymmrad blir man också när man ser kommentarer från småsparare i Börssnack och andra forum om aktier som sticker, rusar, eller  xxx har sålt av allt, aktien z går starkt nu på förmiddagen, vad händer i zzzz, hur många köper idag, verkar vara något på gång i xxx, vad händer i Biocrash någon som vet, vem köper i Optimex, stora kursrörelser något på gång, Raketen AB upp 8%v idag får vi se ATH på Torsdag? Tror att aktien kan tredubblas på en vecka.

Ni förstår. Detta har ingenting med den djupa kunskap och analys, det tålamod och den långsiktighet som behövs för att bli en bra aktieinvesterare. Kortsiktighet, chanstagning, aktier som lotteri eller ett travlopp, snabba belöniningar är nog väldigt sällan eller aldrig en bra strategi. Tidningarna får säkert mycket läsare och säljer mycket webannonser när man skriver om raketer och om börsen som gambling. Men vem har långsiktigt tjänat pengar på att agera så här kortsiktigt, följa såna här dramatiska kortsiktiga råd - börsen som spel & dobbel.

Aktier är andelar i företag. Aktiemarknaden tillför riskkapital till bolag. Men det tar tid för bra företag att utvecklas och på vägen blir det många utmaningar för styrelse och ledning. Ibland går saker och tings snett. En ny produkt, en ny marknad och då reagerar Mr Market ofta väldigt kraftigt. Men om man kan sitt bolag, dess historia och vart de är påväg kan man se bortom detta.

Årsredovisningar är bästa källan till kunskap. De kommer en gång om året. Jag har nu följt ett antal bolag under en längre tid och att ta till sig utförlig information en gång om året är faktiskt grunden för ett i  mitt tycke sunt aktiesparande. Dettta är långt ifrån kursrusningar under några timmar beroende på ett rykte. Att följa t ex Svenska Handelsbanken som konsekvent gör bankverksamhet på sitt sätt och sakta flyttar fram sina positioner som en snigel. Eller ett bolag som Fenix Outdoor som för 7 - 8 år sedan hade en del problem men sedan sakta men säkert har lärt sig av sina tidigare misstag, gått in i nya marknader, gjort väl avvägda kompletteringsförvärv, breddat sitt sortiment och förbättrat sin retail.Och helt plötsligt har du ett bolag som har sett aktiekursen stiga 3 - 400% - men under 7-8 år till rimlig risk. Inte på 5 veckor p g a spekulation, gambling och flockbetende.

Många bloggare som jag följer har faktiskt denna sunda långsiktiga attityd till aktiesparande. En av Sveriges främsta aktiebloggare har sammanställt en lista av några av dessa Bloggar som Lundaluppen följer.

Avslutningsvis, detta innebär dock inte att jag tycker att köp och behåll forever är den enda strategin. Ibland säljer jag aktier. Ibland köper jag aktier i bolag som jag tycker är fundamentalt undervärderade som inte riktigt lever upp till mina långsiktiga kvalitetskrav. Under bankkrisen köpte jag SEB och Swedbank, jag har kvar en del SEB men Swedbank är nu avyttrat efter att aktien värderades till 1.5ggr eget kapital. Denna korta affär var ett par tre år. Men jag har en lång portfölj av bolag där jag bara använder mitt sittfläsk, då och då adderar jag ett nytt innehav eller ökar i de befintliga innehaven. Och så läser jag deras årsredovisningar.  Buffet hade läst IBM's årsredovisng i ca 50 år innan Berkshire Hathaway köpte en stor post för ett par år sedan. Det är tålamod och långsiktighet det!

6 kommentarer:

  1. Du kan föra en häst till vattnet men du kan inte tvinga den att dricka.

    Personligen planerar jag att börja lägga upp lite analysera på Flashback för att kanske fånga upp en lite bredare målgrupp. Men jag tror att vissa människor helt enkelt saknar förmågan och självkritiken som krävs för att blir en vettig investerare. Det enda man kan hoppas på är att de bränner lite pengar fort så att de drar slutsatsen att börsen suger och att man ska hålla sig borta.

    SvaraRadera
  2. Jag är nog mer hoppfull. Jag har själv varit en spekulant och gambler en gång i tiden. Men det är generellt inte lönsamt. Och efter några ordentliga näsbrännor hade jag turen att bli introducerad till Grahams, Lynch och Buffets tankar. Det var ungefär 10 år sedan och om jag kunde göra denna resa till att bli mer riskminimerande kan nog alla det. Huvuddragen i långsiktigt aktieinvesterande är inte speciellt komplicerat.

    SvaraRadera
  3. En strategi som jag tycker är helt Ok är att köpa en bukett investmentbolag + 5-10 andra bolag som inte ägs av investmentbolagen och så håller man koll på dessa. När kurserna niger så ökar man sina innehav och efter ett antal år tror jag att man skapat sig en intressant och bra portfölj. Men, det gäller att vara konsekvent och inte hoppa som räven från sork till sork.. ganska tråkigt men lönsamt på sikt.

    SvaraRadera
  4. Jag tror jagatt många av de som spekulerar i dessa högrriskbolag är personer som kanske inte har så mycket eget kapital och att de är inriktade på maximal avkaktning. Jag har själv tidigare haft en hel del av det beteendet men i takt med att mitt kapital har växt har jag blivit mer och mer inriktad på att bevara kapitalet. Jag har i dag en betydande del av mitt kapital i indexfonder något jag aldrig skulle ha tänkt när jag började placera. Tilläggas bör att det kapital jag har jobbat upp till största delen kommer från företagande.//s

    SvaraRadera
  5. Vilken bloggare är duktigast på aktier? ;)

    Utmana mig och dom andra i aktietävlingen på www.diforum.se.

    SvaraRadera