lördag 10 maj 2014

Djupanalys Tesco PLC - del 7 de spännande lönsamma sidobusinessarna...

Börjar nu bli trötta på Tesco? Verkar som att delen om Cetraleuropa (del 6) tog musten ur läsarna, eller ni var kanske mätta efter fem delar. (Läsarna halverades ungefär vid det inlägget enligt statistiken på blogger).

Men nu är ni kanske tillbaka? Hoppas att detta kan vara värt alternativkostnaden...

I detta inlägg kommer vi titta till verksamheterna (de finns många, dessa är de jag har funnit intressantast) som inte direkt är livsmedelshandel, men som är lönsamma och i flera fall växande.

A) Del 2 handlade om Tescos fastigheter och eventuella övervärdena i dessa. Men det kan vara intressant att Tesco får inkomster från sina fastigheter - de man hyr ut till andra, eller säljer med vinst. Enligt de preliminära siffrorna var vinsten i fastighetsrörelsen ca 2 Miljarder SEK 2013/2014. Detta trots att man minskat sales & lease back ganska kraftigt de sista året (åren). Betänk också att Tesco har ca 22 Miljarder SEK i investeringsfastigheter på balansräkningen. Vinsten för fastigheter är ungefär lika stor som från den uppskattade vinsten från de fyra länderna i Centraleuropa i inägg 6.

När jag lusläst Tescos rapporter ytterligare så hittade jag också följande passsage:
"The market value of our property across the Group currently exceeds £38 billion."(Sida 26, senaste årsredovisning) Detta är ca 100 Miljarder SEK högre än mina beräkningar av fastighetsvärden - och 150 Miljarder mer än bokfört värde. Men man skall vara konservativ som värdeinvesterare, så jag håller fast vid min siffra.

B) Som jag skrev i inlägg 6 har Tesco ett eget klädmärke F&F (Clothing at Tesco)) som säljer billigt mode. Det lanserades 2001 i Irland och UK, och har nu affärer i 21 länder. Det omsätter ca 10 Miljarder SEK, så vi är långt från H&M, men de växer ganska fort. Tesco håller på att allokera om ytor i sina största fastighetsanläggningarna runt om i världen; hypermarkets och mall. Och då finns det plats för att antingen hyra ut till t ex H&M eller att ge plats, som i UK och Cetraleuropa åt F&F. Det intressanta med detta upplägg är att bolag som Kapp-Ahl, H&M och GAP har ganska stora räntekostnader för hyra av butiker - F&F har inte det. En konkurrensfördel givet att finns tillgängliga bra butiksytor. Enligt uppgift växer onlineverksamheten F&F starkt, ca 60% sista året. Jag har inte hittat några specifika siffror på lönsamheten, men om man läser mellan raderna är den mycket högre än för livsmedel. Mitt estimat är ca 10% marginal, vilket innebär ca 1 Miljard SEK i vinst för F&F. 

C) Tesco Bank har varit  mycket framgångsrik. Och det är en egen del i redovisningen så här finns specifika siffror. Intäkter är ca 11 Miljarder SEK, vinsten drygt 2 Miljarder SEK. Man har investerat mycket i denna verksamhet och har lyckats i många avseenden, bl a har man satsat mycket på bolån för att bryta in på den marknaden, vilket har varit ganska framgångsrikt. Tesco har ungefär 7 miljoner aktiva konton. Försäkringsdelen underpresterar dock fortfarande, även om hemförsäkringsdelen växer snabbt. Dessutom har tillväxten avtagit för Tesco Bank och 2013/14 var ett år när man backade lite totalt i försäljning, men ökade vinsten något. Men banken har en stark balansräkning och här finns intressanta kombinationer med Tesco Club Card poäng.

D) dunnhumby -  the world’s leading customer science company är mycket intressant och helägt av Tesco. "dunnhumby employs nearly 3,000 people in offices across Europe, Asia, Africa, and the Americas, and includes social marketing and advocacy experts BzzAgent, merchandising analytics software company KSS Retail, and advertising technology innovators Sociomantic." Coca-Cola, Kroger, Macy's  och Proctor & Gamble är t ex kunder. En ny kund är t ex COOP Norge. Det började med att Dunn & Humby analyserade Club-Card data på 1990-talet åt Tesco, bolagets startades av dem 1989. Men Tesco har så sakterliga köpt upp hela bolaget och Dunn & Humby är nu non-executive directors. De senaste uppgifterna om bolaget är från The Grocer December 2012. Enligt denna källa säljer dunnhumby för ca 1.7 Miljarder SEK och har en vinst på ca 700 Miljoner SEK. Bolaget har dock växt ganska kraftigt sedan dess och man börjar nog närma sig Miljarden i vinst. 

E) Blink Box TV och Film streaming. Blink Box är en konkurrent till t ex Netflix och LoveFilm (köpt av Tesco 2011). Tydligen, enligt recensioner, har de haft tillgång till nya filmer före t ex Netflix. De som har Tesco Club Card får så vitt jag förstår fri tillgång till en del TV- och Film streaming. Kunder av tjänsten betalar inte månadsavgift, utan för de filmer man ser. Det finns också en musiktjänst (köpt 2012).

F)  Enligt uppgift har Tesco sålt en halv miljon Hudl's, en budgetplatta, på några månader kring jul 2013/2014. Man säljer dem för ca 1300kr. Denna är produkt är framtagen för onlineshopping. Och Blink Box. Och...

G) Tesco Mobile (50% ägt av Tesco 50% O2) . I UK har man ca 3.5 miljoner kunder i samarbete med O2. Det innebär att man har ca 7% av mobilmarknaden i UK. Senare i år kommer Tesco börja sälja en egen smartphone.  Tesco Irland har gått knackigt sista året , men vinster har som bäst varit ca 50 Miljoner SEK/år och man har 4% marknadsandel. Det innebär att Tesco UK borde kunna tjäna upp emot en halv Miljard SEK.

H) Giraffe restaurants. När man skalar ner livsmedelsytan i stormarknader och malls hyr man ut dessa ytor eller ger utrymme för t ex F&F. Därför köpte man också den familjevänliga kedjan Giraffe Restaurants i Mars 2013. När Tesco köpte hade Giraffe ca 450 Miljoner SEK i försäljning och 40 Miljoner SEK i vinst. Det är ett sätt att öka upplevelsen för en familj vid besök i malls och stormarknader, men också att använda ytor. Man verkar ha internationella planer.

I) Harries & Hoole coffee shops, där Tesco äger ca 49%, är en annan verksamhet som man lagt till för att göra stormarknaderna mer attraktiva och använda ytor.

I) Dobbies Garden Center  har 34 anläggningar runt om i UK. Detta är ett familjeföretag med lång historia helägt av Tesco sedan 2008. Det finns inga färska specifika siffror på försäljning från Tesco, men det verkar vara kring 1.3 - 1.4 Miljarder SEK och en vinst på 120 - 130 Miljoner kronor enligt andra källor.

J) Tesco Pharmacy; Tesco har viss verksamhet och det är en del av Tesco Health Care Enligt uppgift förhandlar Tesco om att köpa kedja en kedja av apotek.

K) Tesco Home allt för hemmet; elektronik, grillar mm. En del av försäljning finns inne i stormarknaden en del i egna specialbutiker. Och online via Tesco Direct.

Slutkommentar, Tesco hade enligt sista prelimenära rapport för 2013/2014 ca 25 Miljarder SEK i vinst efter goodwillnedskrivningar, fastighetsavskrivningar och andra engångsposter. Adderar vi upp vinster från ovan verksamheter verkar ca 1/3 av vinsterna komma från dessa verksamheter. Tesco uppger dock inte försäljning och vinst enskilt för flera av dessa verksamheter. Så det krävs lite detektivarbete för att lista ut dessa. Det är tydligt att Tesco diversifierar och går ifrån kärnverksamheten livsmedelshandel. Jag tror att det är rätt. Lönsamheten är stor i flera av dessa segment. Och i o m Tesco Directs onlineförsäljning av allt från bildäck, spisar till smycken har Tesco en mycket bred verksamhet. I efterhand hade Tesco för de 20 Miljarder SEK man plöjde ner i USA-fiaskot kunnat köpt och utvecklat en internationell apotekskedja som skulle varit perfekt för hälsosatsningen. Denna förhandlar man om nu.

Fler av verksamheterna är mycket intressanta tillväxtföretag t ex Tesco Bank, F&F och dunnhumby. De kommer att ge fina vinster till Tesco Plc framöver. Sen finns ju fastigheterna...

Tycker ni att Tesco gör rätt som diversifierar? Finns det någon gräns hur långt man skall gå ifrån livsmedel?






17 kommentarer:

  1. Så länge man diversifierar men håller det nära kärnverksamheten och själva kundupplevelsen på en stormarknad är det nog bara positivt.
    En egen smartphone är jag lite mer tveksam till, dock verkar ju surfplattan som en lyckad satsning.
    Kan lätt bli en diworsification om man börjar med områden man egentligen inte är bra på.

    Men intressant att se att det är så stor del ändå av vinsten som kommer från dessa verksamheter. Marknaden verkar se ett orosmoln över hela Tesco, men är det kanske så att det borde vara solsken över 1/3 egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. diworsification är en risk, jag tror att i en organisation som Tesco som hade sådana framgångar under ca 25 år har de problemen man mött de senaste 2 - 3 åren varit svåra att tackla. Man är inte van att hantera misslyckanden. USA, Japan, Turkiet, Irland och så att man tappar man marknadsandelar och vinst på hemmaplan. Du har en poäng, marknaden borde kanske beakta dessa delar mer.

      Radera
  2. Tesco skulle kunna göra en intressant grej. En splitt av bolaget till 3 separata bolag. Kärnverksamheten i ett bolag, fastigheterna i ett bolag och övrig verksamhet i ett bolag. Den tanken lär vara uppe på bordet snart om inte aktiekursen återhämtar sig. Uppenbarligen finns det mycket dolda värden som måste upp till ytan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tanke, ägamintid! Men de är så integrerade, livsmedelshandeln kanske inte klarar ett enskilt Tesco fastighetsbolags marknadsräntekostnader p g a låga marginaler, banken är tätt hopkopplad både med online och kärnverksamheten, och de övriga bolagen hänger ihop med shoppingupplevelser. Men det finns nog ett sorts konglomeratsrabatt i bolaget.

      Radera
  3. Din djupdykning i Tesco är lysande! Tack för den. Jag tror att det är ett klassiskt turnaround-fall som kommer att bli en bra affär för de som köper aktien nu. om man jämför med ICA-gruppen så tror jag mera på Tesco till dagens värdering.
    Jag tycker att de gör helt rätt som diversifierar och då är jag den som oftast brukar säga att skomakaren skall bliva vid sin läst. I det här fallet diversifierar de dock inom sitt kompetensområde. Det är också en av anledningarna till att Tesco misslyckades i USA, Man hade inte gjort sin hemläxa tillräckligt noggrant och sett att amerikanerna älskar sitt Walmart och därmed svårt för att inte säga omöjligt för andra att konkurrera med dem på sin hemmaplan. Sedan kanske man inte kan diversifiera hur långt som helst. Jag skulle nog börja dra öronen åt mig om de skulle börja sälja bilar och reparationer till exempel. Vad gäller deras kläder så har jag bara erfarenhet av Tesco i Thailand och det är ingenting av det som jag skulle köpa och använda och jag ser heller inte att det säljer bra men tydligen så gör det det i alla fall. Återigen vill jag säga att denna serie är ett lysande initiativ och att du har all heder av den så fortsätt ditt goda arbete till båtnad för alla oss som är intresserade av ekonomi och investeringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket, Rullstolsinvesteraren! Det kan vara ett turnaround case men man skall inte underskatta Tescos problem. Dom är under oerhörd stor press att leverera. Minskad försäljning och vinst kan inte fortsätta. USA satsningen var ett ett sorts storhetsvansinne, men 2007 var inte det bästa året att gå in på den amerikanska marknaden i backspegeln. Jag gillar inte att ge direkta aktierekommendationer men att Tesco på dessa nivåer är mer köpvärt än ICA gruppen skulle jag nog våga mig på att hävda. ICA gruppen har också ett konstigt upplägg med sina handlare som kan bli problematiskt på sikt.

      Radera
  4. Jag uppskattar din djupdykning i Tesco, tack!

    Jag funderar mycket på omkostnader med att handla på London börsen. Courtaget är dyrt, tillkommer omstämplingskatt samt lär bli lite kluddande med skatten på utdelningar. Jag vet du inte tänker ta upp detta i din serie men kanske att jag skriver in här om det går så långt att jag tänker köpa Tesco :-D

    SvaraRadera
  5. Tackar, TexasRanger! Tyvärr kan jag som utlandssvensk i drygt 10 år inte hjälpa till med detta!

    SvaraRadera
  6. oj 1/3 av vinsten från sidoverksamheter, det var mer æn jag trodde. Har ni reflekterat någonting kring Tescos svaga FCF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite överraskande. Du har helt rätt att de fria kassaflödet har blivit mycket sämre de sista åren och att upprätthålla utdelningen har kanske inte varit rätt beslut? Del 8 blir om Uk/Irland, men i del 9 sammanfattar jag situationen för Tesco och då tänkta jag titta till t ex kassaflöden

      Radera
  7. Ja det var förvånande att se att så stor del av vinsten kommer från sidoverksamheter!!! Intressant tanke från Ägamintid. Tycker risken för diworsification är stor, men jag vet inte riktigt. Om inte butikerna är lönsamma med marknadshyror, så är ju då frågan hur länge det ska få pågå om man inte helt ska lägga ned butiksverksamheten? Tycker nästan det låter orimligt att de skulle vara olönsamma till marknadshyror, men jag vet inte.

    Tack för en intressant serie, det var spännande med en inblick i en sådan gigant! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att betala full hyra för huvuddelen eller samtliga livsmedelshandelslokaler till ett externt vinstdrivande fastighetsbolag blir väldigt ansträngt och ökar avsevärt risken i rörelsen. Samtidigt binder fastigheterna mycket kapital, men Tesco har dragit i bromsen på att investera i mer yta för att minska Capex. I Tescos senaste material finns många skisser på hur de skall använda ytor i stora shoppingcenter och stormarknader på ett mer lönsamt sätt. Kunder handlar annorlunda än för bara 5 år sedan. Mer online och kompletteringar i närbutik. För att locka familjer till stormarknader/köpcentrum måste man skapa upplevelser med restauranger, cafeer etc.

      Radera
  8. Jag är nyfiken på om det fria kassaflödet går till att bygga upp framgångsrika verksamheter eller täcka upp hålen i misslyckade. Tyvärr verkar årsredovisningen lämna en hel del att önska och jag gillar serien.

    I övrigt tycker jag att Ägamintids förslag är ett riktigt skräckscenario för bolaget eftersom det tar bort helhetsperspektivet i bolaget.

    Tescos butiker är i dagsläget en lågmarginalaffär när det gäller hyror. Med fastighetsdelen i ett separat bolag innebär det att att det med största sannolikhet blir förmånligare för fastighetsledningen att stycka upp butiksytan och försöka hyra ut till externa aktörer vilket maximerar lönsamheten för fastighetsdelen men minskar resultaten från de två andra bolagen.

    En typisk Gardell-affär som mycket väl kan fungera ett tag men som gynnar kortsiktig spekulation snarare än långsiktiga ägare.

    SvaraRadera
  9. Roligt att du gillar serien. aktieingenjören; jag tror att kassaflöden går till att täppa till hål och bygga upp nya verksamheter. Både och. Jag tror också att dela upp bolaget blir svårt bl a av de skäl du anger. Men samtidigt har ägamintid en poäng, till dagens aktiekurs finns det många värden som antagligen är dolda. Kan Tesco göra något för att få fram dessa?

    SvaraRadera
  10. Hej, tack för en bra analysserie. Tips på länk för framtiden:

    http://www.bloomberg.com/news/2014-05-06/tesco-challenges-aldi-by-taking-page-from-amazon-playbook.html

    SvaraRadera
  11. Anonym, tack for en väldigt intressant artikel!

    SvaraRadera