fredag 16 maj 2014

Djupanalys Tesco Plc - del 8 UK (och lite Irland)

Så var vi framme vid det näst sista inlägget om Tesco Plc i denna serie. I denna del kommer vi att behandla huvudanledningen till aktien har gått så dåligt: man tappar marknadsandelar på sin hemmamarknad UK och vinstmarginalen sjunker stadigt ( i o f s från ganska höga nivåer). I tillägg till detta går den Irländska rörelsen riktigt dåligt.

I den avslutande delen (no 9) kommer jag att försöka knyta ihop säcken. De blir ett sorts summering avd Tesco, men också en del reflektioner. En reflektion som jag redan nu kan ge: livsmedelshandeln i världen är just nu i den största förändringen sedan åtminstone massbilismen slog igenom. Sektorn är inne i ett paradigmskifte som skakar om hela branschen, inklusive en av giganterna i världen: Tesco. Men ni som läste första delen i denna serie, där Amazon värderades till långt över 500 ggr årsvinsten - frågan är Tesco, Walmart och Carrefour kommer att förlora detta e-commerce-race till bolag som Amazon? Och om Walmart, marknadsledaren, skall värderas till Pe 15 när vinsterna värderas så otroligt mycket högre i rena e-handelsbolag som Amazon? Kanske är både gammelretail och nyretail svaret - i kombo. 

För UK var, enligt preliminära siffror, försäljningen ner för 2013/2014 (dock ytterst marginellt)  till ca 530 Miljarder SEK. Vinsten minskade 3.6% och vinstmarginalen blev ca 5%. Tesco har ca 250 000 anställda i UK. Sedan 2010/11 har vinstmarginalen gradvis sjunkit frän ca 6% till dagens 5%, vilket är oroande. Räntabiliteten är dock ca 15.5% för UK. Vinsten innan avskrivningar, nedskrivningar etc är ca 25 Miljarder för UK (av ca 35 Miljarder SEK för gruppen).

Men måste hålla huvudet kallt, att ha minskande vinstmarginal i den bransch som Tesco verkar i får oerhörda konsekvenser för vinsten. Ni kan räkna själva om t ex försäljningen är ca 500 Miljarder SEK i UK och så sjunker vinstmarginalen från 6% till 5%. 

1.06 X 500 = 30 Miljarder 

1.05 X 500 = 25 Miljarder 

5 Miljarder mindre i vinst. 

I bolag som har stor omsättning, men låg marginal, kan delar av en procent i vinstmarginal betyda miljarder mer eller mindre i vinst. Men uppsidan är också stor om man kan öka marginalerna igen. 

Länge såg det bra ut på Tescos hemmamarknad och 2007 upnådde man en marknadsandel på 31.8% och hade höga marginaler. Man ledde utvecklingen av hypermarknader utanför städerna. Man var först att flytta tillbaka till high street. Men nu har man ca 28.7 % marknadsandel. Detta innebär 10% mindre omsättning.

Om vi tar lite förenklade siffror: 10% av 500 Miljarder är ca 50 Miljarder mindre i omsättning.

I UK har man bestämt att satsa på ha konkurrenskraftiga priser på vissa dagligvaror, en satsning på över 2 Miljarder SEK 2013/14. Detta tyder på en marknad som inte längre är Oligopolistisk - där konkurrerar man nämligen inte med pris. Oroväckande för Tesco.

Enligt The Guardian, Reuters och Kantarpanel var tillväxten i dagligvaruhandeln den minsta på 10 år i UK förra året - t o m minskning 0.6%. Aldi var vinnaren och ökade försäljningen med ca 35% och har nu 4.6% marknadsandel, Lidl god tvåa 17% högre försäljning och 3.4% av marknaden. De attackerar Tesco med låga priser. Waitrose med ca 5% av marknaden och stigande försäljning attackerar Tesco i premiumsegmentet. The big four: Tesco, Morrison's, Sainsbury's och Walmart's ASDA backade alla i försäljning och marknadsandel. Tesco har 28.7 % av marknaden, ASDA 17.4%, Saiunsbury 16.5% och Morrison's 11.1%.

Men om vi kritiskt granskar ovan situation så kan siffrorna delvis förklaras av de stora djupa ekonomiska kris världen gått igen - och UK också. Kunder som t ex är arbetslösa eller får försämrad ekonomi på andra sätt är mycket mer priskänsliga. I kriser skall bolag som Lidl och Aldi ta marknadsandel. I bättre tider köper kunder mer premiumprodukter igen. Och det borde de göra nu i viss utsträckning, men gör inte än enligt data tillgänglig. 

Vad gör Tesco mer för att vända skutan? 
Förutom att delvis konkurrera med pris har man utvecklat Tesco's egna produkter i både premium och lågprissegment. Positivt är att man har ca 1750 Click & Collect stationer - där man kan hämta ut varor man köpt online på Tesco Direct. Som jag förstår är detta kostnadsfritt. Man jobbar på att ha ännu fler stationer - och inte bara i Tescos egna butiker. Man har fräschat upp ca 300 stormarknader under detta år, och planerar att fortsätta detta med 650 ytterligare nästa år. Vidare har man öppnat 104 nya F&F enligt nytt koncept, och har 140 nya i pipeline för 2014/15. Dessutom kommer man att öppna över 100 Giraffe restauranger, Harris & Hoole cafeer och Decks restauranger. Dessutom över 100 Tesco bagerier med färska produkter. Slutligen mer attraktiva Home, Tesco Party (barnkalas)  och Coke & Dine butiker. Men trots detta var "like for likes försäljning" ner hela året för sista rapport, där de sista kvartalet var - oroande - det sämsta.   Allt handlar om att göra stormarknader mer attraktiva för fr a familjer och använda ytor lönsamt. Är detta lite desperat? 

Express, små butiker,  är det butiksformat man expanderar i - men kräver små ytor. Tesco har minskat Capex från drygt 50 Miljarder SEK 2008/09 till drygt 30 Miljarder 2013/14 för hela gruppen, UK är en viktig del till detta. 

För Irland ser det mörkt ut, försäljningen minskade med 5,7% enligt sista preliminära rapport 2013/2014. Like for like sales minskade med ca 5% bara för det sista kvartalet 2013/14. Tesco har haft sju svåra år på rad i öriket. Det är svårt att få specifika siffror för Irland eftersom de ingår i segmentet Europa med de Centraleuropeiska länderna samt Turkiet. Men man har ca 25 Miljarder i omsättning och 146 butiker av olika slag och ca 14000 anställda. Verksamheten har funnits sedan 1997 när Tesco köpte två kedjor av Associated Bristh Food. På Irland är Lidl och Aldi de som tagit marknadsandelar, kanske inte så konstigt -  ett land som varit i djup ekonomisk kris i 7 år. 

Räntabiliteten för UK är ca 15,5 % enligt senaste uppgift (analytikermaterial), för Asien (utan Kina) ca 14% (13% medräknat Kina som gjorde förlust fram till affären med CRE)  och sedan för övriga Europa endast 5%. Den senaste siffran åker ner i källaren p g a bl a Turkiet som gör förlust och Irland som går dåligt.Trots alla problem är det alltså högsta avkastning på UK-verksamheten.

Kommer Tesco att klara att vända den för omsättning och vinst viktiga hemmamarknaden, eller är de på ett sluttande plan? Vad tror ni?

3 kommentarer:

  1. Hade nog grävt lite mer i hur stor sannolikheten är att de minskade marknadsandelarna beror på konjunkturen. Har t.ex. Lidl/Aldi eller liknande lågprisaktörer försökt etablera sig i UK 2002-2007 men misslyckats?

    SvaraRadera
  2. Intressant Finansnovis, men det kommer jag inte göra i denna serie! Känner viss utmattning vid det här laget, slutsatserna kommer i dagarna - skriver på dem nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag verkligen, det har varit intressant läsning! Tänkte det mer som ett spår jag hade fortsatt på om jag skulle investera i bolaget :)

      Radera