fredag 11 januari 2013

Esprit - ett kraschat HM?

Som ett nyårslofte skrev jag att jag skulle använda mig mer av den asiatiska kontext jag befinner mig i sedan min familj flyttade tillbaka hit i somras. Jag tänkte med detta inlägg börja följa detta löfte.

Esprit Holdings handlas i Hong Kong (0330), har huvudkontor i Tyskland och Hong Kong. Det var ursprungligen ett amerikanskt retailbolag, startade i San Fransisco 1968. Bolaget växte sedan och expandearde utanför USA. Redan 1971 bildades deras Far East Group, 1978 bildades ett partnership med Tyskland och Hong Kong, 1986 öppnade den första tyska butiken, 1993 listades den asiatiska distributionsdelen i HK (Esprit Holdings). 1996 fanns man i hela 44 länder och var det 28e mest kända varumärket i USA. Först 2002 samlades Esprit International och den amerikanska delen under Hong Kong bolagets paraply för första gången och alla delar blev enade. Försäljningen är idag ca 30 Miljarder HKD (var 37 för fem år sedan). Man har nyligen berslutat sig för att lämna Nordamerika. Esprit genomförde en liten nyemission i slutet på förra året i November för att fiansiera expansion i Kina (ca 5 Miljarder HKD).

När jag bodde i Asien förra gången 2002 till 2007 var Esprit ett mycket framgångsrikt bolag med fin tillväxt, bra vinstmarginal och mycket hög räntabilitet (40 -50%). Jag vet att jag analyserade bolaget på hosten 2006 och då vet jag att det mycket påminde om H&M; den höga räntabiliteten, försaljning till Europa (där Tyskland var största marknaden), man sålde fashion till billiga priser; kläder för kvinnor, män och barn, kosmetika (Esprit skor) etc och båda bolagen hade nettokassa. Men tillvaxten för Esprit var inte lika hög hos som hos H&M. Värderingen var ganska hög i Esprit för boken, dock ej som H&M,  men P/e var lägre för Esprit p g a lagre tillvaxt. Jag var nära att köpa vid denna tid.

Men några saker gjorde att jag inte gjorde någon investering, Esprit hade inga tydliga ägare, jag gillar att Persons kontollerar H&M; Esprit hade mest institutioner som ägare. Vidare hade Esprits aktie värderats upp enormt under 2000-talet, delvis multipelexpansion - och det gillar man inte som värdeinvesterare. Vidare var Esprits koncept inte lika imponerande, Inditex och H&M hade mer utav en tydlig profil, och Esprit var tvåa eller tre på den Europesika marknaden. GAP hade fortsatt huvudfokus på Nordamerika, och Esprit var små där. Men något som förundrade mig var hur små Esprit var i Östasien givet att de var listade i Hong Kong. Visst hade de butiker i Singapore och Hong Kong, men penetrationen var låg i andra betydande sydostasiatiska städer.

Vid denna tid kostade en aktie en bit under 100 HKD, idag betalar du dryga 10an. Varfor denna krasch? Vad har hänt?

Många svenska shoppingcenters har en Espritbutik, och när jag har besökt Sverige på sistonde är det ofta reor i Esprits butiker. Nedan har jag sammanstallt Esprits nyckeltal från senaste årsredovisningen. Som vi ser ar det Eet, earnings som har kraschat.



2008
2009
2010
2011
2012
Vinst/aktie
5.21
3.72
3.35
0.06
0.68
Utdelning/aktie
2,10
2.85 (Xtra)
1.41
1
0.41
Kassa
6520
4840
6748
4794
3171
Egna butiker
700
804
1128
1146
1069
Försaljning
6,4%
3,5%
- 2.4%
-1.1%
-4.1%
Netto vinst
17.3%
13.8%
12.5%
0.2%
2.9%
ROE
46.0%
31.3%
27.7%
0.5%
5.5%
                    Källa: Årsredovisnng, Riskminimerarens sammanställning.


Frågan är om Esprit är på väg till en turnaround? Idag har man nästan 80% försäljning till Europa, ca 8% till Kina (där man köpt loss rättigheter till sitt namn), 18% i resten av Asia Pacific. USA har stått för 3 -4 % av försälningen på sistonde, men är under avveckling.

Bolaget har idag ca 1.5 Miljarder HKD i nettokassa. Sa det finns viss krockkudde.

Enligt en tysk undersökning är Esprit tyskarnas tredje mest popuära varumärke, efter Adidas och Audi men före BMW! (Brandmeyer,Mars, 2012)

Man växer lite i Sydostasien och Kina. Man har lagt ner 26 olönsamma butiker i Tyskland, 13 i Australien, 12 i Frankrike., 6 UK och 6 Danmark. Satsningen är nu fr a på Kina och man har utvecklat ett speciellt nyskaparcenter där.

Du betalar 1ggr eget kapital idag (2.71 tangiable), 18ggr den lilla vinsten, 0.7 ggr försäljningen, utdelning är ca 3.4%, och RO är ca 5 - 6 ggr.

Vad tror ni om Esprit? Kan de klara en turnaround? De har många duktiga konkurrenter, på sin stora marknad i Europa kan vi namnen på dem, men KIna där man försöker växa har många regionala/nationella konkurrenter - mördande konkurrens skulle jag vilja säga. Esprit har en ganska hög modegrad, så man måste hamna rätt modemässogt annars kan det gå fortsatt utför.

5 kommentarer:

  1. Turn arounds är inte lätta. Vågar inte uttala mig om Esprit specifikt Det enda sätt jag vet att någorlunda objektivt se om fundamenta ändrat sig (utan att blanda in egna gissningar om framtiden) är att använda Piotroskis F-score. Ibland hittar man bolag där allt pekar uppåt enligt F-score samtidigt som det inte har visat sig i värderingen (än). Var är Esprit noterat?

    SvaraRadera
  2. Esprit Holdings handlas i Hong Kong (0330). Nej, turnarounds ar inte latta. Men om bolaget inte ar skuldsatt ar det lite lattare, da har man mer tid pa sig och ar inte under samma press. Att vanda ett bolag med stor skuldsattning ar mycket svarare och investeringar i sadana bolag haller sig riskminimerare oftast ifran.

    Tack for tipset om Piotroski Score, visste inte om detta tidigare.

    Score one point if a stock passes each test and zero if it doesn’t.
    The maximum score is 9.

    Net Income: Bottom line. Score 1 if last year net income is positive.
    Operating Cash Flow: A better earnings gauge. Score 1 if last year cash flow is positive.
    Return On Assets: Measures Profitability. Score 1 if last year ROA exceeds prior-year ROA.
    Quality of Earnings: Warns of Accounting Tricks. Score 1 if last year operating cash flow exceeds net income.
    Long-Term Debt vs. Assets: Is Debt decreasing? Score 1 if the ratio of long-term debt to assets is down from the year-ago value. (If LTD is zero but assets are increasing, score 1 anyway.)
    Current Ratio: Measures increasing working capital. Score 1 if CR has increased from the prior year.
    Shares Outstanding: A Measure of potential dilution. Score 1 if the number of shares outstanding is no greater than the year-ago figure.
    Gross Margin: A measure of improving competitive position. Score 1 if full-year GM exceeds the prior-year GM.
    Asset Turnover: Measures productivity. Score 1 if the percentage increase in sales exceeds the percentage increase in total assets.
    The Graham Investor has developed a Piotroski Score generation tool, and a Ranking of Piotroski Scores is available.

    SvaraRadera
  3. Jag handlade faktiskt på Espirit för första gången någonsin igår.

    För mig som är ganska konservativ så verkar Espirit var en riktigt bra butik. Men samtidigt utgör jag en ganska oattraktiv kundgrupp som bara spenderar runt 2000-3000 kr om året på inomhuskläder*. De bolag som i dagsläget tjänar mest pengar verkar snarare vara de som producerar kläder med en hög modegrad och och begränsad hållbarhet. Högkonsumenter av denna typ av produkter brukar vara kvinnor och ekonomistudenter så om man ska ägna sig åt Lynchning så bör man nog hålla koll på om dessa hittar till Espirit.

    *Den genomsnittliga totalkostnaden (alla kläder + skor) för en sammanboende utan barn är ca 7000 kr enligt en rapport från GU som du kan läsa här: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/24550/1/gupea_2077_24550_1.pdf

    SvaraRadera
  4. Jag tror att Esprit konkurrerar med t ex H&M och har manga typer av konsumenter. Mode for en rimlig peng. De har ocksa breddat sitt utbud till heminredning i vissa affarer.

    Fragan som jag stallt mig ar skulle de senaste arens problem for Esprit kunna ha hant Inditex eller H&M?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också funderat på det och jag tycker att Esprit ligger närmare MQ än H&M och säljer mer på kvalitet. H&M säljer snarare en blandning av billiga basplagg och "roliga" modekläder. Om H&M skulle öka sina kostnader och satsa mer på att sälja en färdig stil så skulle jag definitivt bli orolig. Men deras profil med en blandning tycker jag är stabilare än Esprit och MQ.

      Det här märks ofta när man läser de små modespalterna i Uppsalatidningen. Väldigt ofta så består då klädseln av kombinationer där oavsett prisnivån så finns ofta något plagg från H&M med bilden.

      T.ex: "Filippa K kavaj" + "Byxor från Solo"+ "Sko från [något]"+ "Linne och handväska från HM".

      "Second hand tröja" + "Byxor från HM" + "Väska från Myrorna".

      Man köper oftast inte sin klädsel från H&M men det finns alltid någonting användbart till ett riktigt bra pris. Esprit och MQ är mer binära i sitt urval där de antingen får en stor del av modekakan eller väldigt lite medan H&M är en mer stabil lågkostnadsleverantör.

      Radera