måndag 7 januari 2013

Berkshire H vs. S&P 500


Enligt CNBC's Warren Buffet Watch har aktiekursen för Berkshire Hathaway haft (utan utdelningar)  ett bra sista år jamfort med S&P 500 (inkluderat utdelningar). Buffet gör aldrig dessa jämförelser på detta sätt i sina letter to shareholders (Munger gillar det inte heller). De jämför istallet S&P 500 (med utdelningar) med Berkshire's (Corporate Performance) utveckling av substansvärdet per aktie(per-Share book value). Därför var det kul att se denna sammanställning.
Jag har agt aktien sedan 2006 och mitt alternativ har till dessa aktier  varit en S&P 500 indexfond. Hittills har det varit ett bra val. 

5 kommentarer:

  1. Har du ökat någon gång efter 2006 eller var det ett enda köp just då?

    Vid vilket scenario/värdering skulle du kunna tänka dig sälja BRK?

    SvaraRadera
  2. Hej Spartacus, nej jag har inte okat eller salt. Svaret ar enkelt, jag har bara seriost investerat i aktier under en tioarsperiod och holl pa att bygga upp en langsiktig portfolj av stabola bolag kring den tiden .Under 2005-06 laste jag ocksa en massa av Buffets letter to shareholders och blev imponerad. Jag tyckte att aktien verkade rimligt varderad (svart som du vet att gora dessa varderingar) och USD var inte for hog mot SEK, dessutom hade jag ingen fond inriktat pa Nordamerika. Sa jag gjorde en for mig ganska stor investering.

    SvaraRadera
  3. Riskminimeraren, brukar läsa din blogg med god behållning. Anser du berkshire vara dyr just nu? Vad tror du överlag om sp500 respektive omxs30 utveckling det närmaste året? Känns som att amerikansknoterade aktier bara fortsätter upp liksom...
    Mvh
    JGM

    SvaraRadera
  4. Tack anonym, om Berkshire ar dyr ar valdigt svart att saga. 2011 skrev Berkshire att de koper egna aktier om aktien handlas for under 110% av substanvardet (bokforda varden), nyligen hojde bolaget detta till 120%, Dessa siffror hittar du snart valdigt tydligt i Buffets brev till aktieagarna eller pa nagon av finanssajterna. Sa man kan saga att 120% av substanvardet ar ett sorts golv for aktien. Anledningen till att det ar hogre an eget kapital ar att bolaget ager manga hogavkastande tillgangar och att manga tillgangar ar valdigt konservativt upptagna i redovisningen.

    Om framtiden vet jag inget. Tyvarr. Men det verkar vara en ganska optimistisk syn pa framtiden nufortiden pa t ex den amerikanska och den svenska aktiemarknaden. Om det ar befogat far vi se. Las garna kapitel 8 och 20 i Grahams The Intelligent Investor. Utmarkta bloggaren Lundaluppen har ocksa gjort en bra sammanstallning av denna bok kapitel for kapitel.

    SvaraRadera
  5. Tack för bra tips!
    JGM

    SvaraRadera