Ni har säkert många läst den helt fantastiska intervjun med "Mr Scania", Leif Östling i DI Weekend. Om ni ni inte har gjort detta - gör det! Volvo har många, många år av förändringar om man ens skall komma i närheten av Scania...man får hoppas att VW förstår att förvalta denna guldklimp - och låta MAN lära.
Via den intervjun fick jag kännedom om en väldigt intressant intervju från i Maj i år med Johan Forssell, ganska ny VD på Investor. Som aktieägare var detta kul och intressant (jag delar Johans passion för fotboll). Och så är det kul när människor från min egen generation styr bolag av typen Investor.
Dessutom finns en ovanligt initierad och djupgående intervju med Cristina Stenbeck från Nov 2011. Som aktieägare i Kinnevik blir detta extra roligt. Detta eftersom vi delvis har facit på många av de visioner och planer som hon delgav i denna intervju.
Gud, jag fick skrämselhicka när jag läste Johan Forssell men det var uppenbarligen en annan Johan Forssell än den jag debatterade försvarspolitik med.
SvaraRaderaMen kul läsning, tack.
Ja, om man söker på det namnet hittar men inte mycket om Investor VD'n, mer denna politiker...Roligt att du gillade texterna, Aktieingenjören!
RaderaSkulle vara kul att bygga en portfölj kring Investor och Kinnevik.
SvaraRaderaDen skulle kunna bestå av Investor, Kinnevik, Bure och Traction.
Tyvärr har jag redan valt strategi :)
Men jag tror att detta skulle kunna hävda sig bra nu framöver.
En portfölj av långsiktiga investmentbolag med starka balansräkningar och stabila utdelningar är en enkel och framgångsrik aktiestrategi.
SvaraRaderaGivetvis skall man dock bara köpa till låga inköpskurser :-)
Besser
Yepp, Besser!
RaderaHåller med, Anonym! Dessa fyra investmentbolag finna alla med i min långa portfölj (vid några tillfällen har Investor och Kinnevik t o m varit största investmentbolagsinnehav) Traction kompletterar dessa två bra, med Bures inriktning är inte helt olik delar av Investor (Investor skulle säkert äga Vitrolife t ex, och Bure t ex AlerisI).
SvaraRaderaJag funderade även på Svolder som småbolagsinnehav. Men jag tycker de är investerade i för många bolag. Nästan som en indexfond
RaderaJo, men tittade till dem för ett tag sedan här på bloggen. De är inte så tokiga.
RaderaTack för påpekandet. Jag blev nyfiken att läsa i din blogg om Svolder. Du har mycket som är läsvärt!
RaderaRoligt att du gillar bloggen!
RaderaIntervjun med Östling var fantastiskt bra, en ledare ut i fingerspetsarna!
SvaraRaderaJa, han verkar vara en "riktig ledare"!
RaderaBara en kommentar till de 3 intervjuerna, som alla var mycket bra. Jag hade läst dem tidigare.
SvaraRaderaMen jag har noterat den stora skillnaden mellan den fysiska tidningen (som är bra) och di.se (som mest är skräp).
När man vill spara eller läsa om artiklar och intervjuer har det varit svårt utan egen privat prenumeration, men att just weekend.di.se är helt öppen var en nyhet för mig.
Tack för tipset, det finns många artiklar som kan läsas om där.
Besser
Kul, besser1! Jag visste inte heller att det var "öppna"...
SvaraRaderaJag gillar Scania: http://spartacusinvest.blogspot.se/2014/02/darfor-ar-scania-battre-volvo.html Vore välkommet med en come-back på börsen.
SvaraRaderaVW skulls sälja 40% av aktierna, eller något sådant, i MAN/Scania (det kanske måste för att täcka legala utgifter och böter för Dieselgate). Det skulle vara intressant att se vad det skulle värderas till. MAN har enligt Östling mycket att lära av Scania. Och jag tror att MAN på kortare tid skulle kunna vara mer likartat effektiv som Scania än Volvo som är en komplicerad konstruktion av flera förvärv.
RaderaJag håller med i det antagandet.
Radera