fredag 11 september 2015

The Telegraph om Svenska Handelsbanken

I min portfölj finns som ni kanske vet Lundbergs, Industrivärden och Svenska Handelsbanken (SHB). SHB är största innehav i Industrivärden, med drygt en 1/4 av substansen, och är också betydande i Lundbergs (där också Industrivärden är betydande).

Vi vet att SHB är en riskminimerande bank som klarat två finanskriser i Sverige utan att behöva fråga om hjälp hos aktieägare eller stat. Men många har nog inte koll på hur snabbt banken växer i UK (och delvis i Holland).

Läs följande artikel i brittiska The Telegraph om du inte vet omfattningen av SHB's tillväxt i UK. Artikeln ger också en intressant inblick i SHB's unika företagskultur.

8 kommentarer:

  1. "Our overall corporate goal is to have a higher return on equity than the average of our peers, which we happen to have had now for 43 consecutive years..."

    SvaraRadera
  2. Yepp, imponerande, även om SHB är så högt kapitaliserat just nu så de andra storbankerna som t ex Swedbank kan ge dem en match!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det som är allra mest imponerande är att det växer snabbt i UK -organsikt och med lönsamhet. Vinsten i UK börjar dessutom växa ganska fint och jag skulle inte vara förvånad att vinsten där kommer bidra väsentligt till det totala resultatet om 5-10 år.
    Det gör mig faktiskt lite fascinerad, hur går det till utan marknadsföring?. Är det det faktum att det bor närmare 200k svenskar i London eller är det något annat, skulle SHB rent av kunna applicera samma strategi på andra marknader? //Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders, jag tror att det är deras för branschen ärliga sätt att arbeta och unika decentraliserade företagskultur. Många brittiska banker har fått en ordentligt smäll i anseende efter finanskrisen. Mycket skattepengar gick till att rensa upp din sörjan. Man kan se att SHB f r a gasade efter krisen.

      Radera
  4. Hallå Riskminimeraren!

    Håller med dig om SHB: jag har haft aktier i både SHB och SEB genom två finanskriser. SHB har helt klart gått bättre; SEB tar för stora risker enligt min mening, så jag har avyttrat dem. Men – det är inte riktigt det du skriver: SHB genomförde en nyemission 1993, N1:2.

    Precis som Anders ovan är jag förundrad över tillväxten i UK. Och om man nu byter bank, varför byter man inte till en mer renodlad internetbank? En del av oss som är aktieägare i SHB är ju faktiskt inte kunder där, och det saknas inte skäl till det.

    //V-a

    SvaraRadera
  5. Tack V-a, visst ja, SHB behövde inget stöd från staten men gjorde en nyemission, tack för din rättelse. Man tog alltså in 2,6 Miljarder från sina aktieägare, men klarade även den krisen bäst. Jag tror att svaret på din fråga är att man inte sköter huslån via internetbank och att små- och medelstora företag vill möta en hederlig bankman/kvinna
    för att diskutera lån till investeringar.

    SvaraRadera
  6. Underhöll mig själv lite grann när jag diskade och lyssnade på ett gammalt avsnitt av Börspodden med Rodney Alfven (IR-chef på Nordea) som gäst.

    I en del talade han om transformeringen av banksektorn och att de gamla kontakterna mellan kund och bankman nästan är helt borta och att Nordea i mångt och mycket är en e-bank idag. I princip all aktivitet som görs av kunderna går via bank-appen.

    Jag tror det finns en stor risk att Swedbank, SEB och Nordea i slutändan får lägre kvalité på sina kunder. En slags kunder som enbart väljer bank utifrån någon slags prisjämförelse-sajt. Där priset i det korta är det enda som är intressant.

    En kundgrupp som troligtvis är mer benägna att vara otrogna sina bank och troligtvis ekonomiskt svagare. Dessa "lågmarginal" kunder kommer dessa banker ständigt få tävla om, med (troligtvis) lägre marginaler på sikt som följd.

    Det finns såklart en stor risk att man dessutom på sikt sträcker sig längre än vad brukligt är för att få dessa kunder...

    En liten off-topic-anekdot...
    Mitt bolag bytte precis bank från Swedbank till Handelsbanken och ett av våra inledande möten säger vår kontakt dessa ord till mig: - Vi kommer alltid finnas där för er, även om ni hamnar i svårigheter. Om du bara är transparent med era siffror så har jag inga problem att hjälpa till med räntefrihet och amorteringsfrihet under tider av oro och problem.

    Alltså... bara att höra dessa ord från sin egen bank låter galet betryggande speciellt i relation till vår tidigare bank där varenda liten grej behövdes "checkas av" med högre ort.

    När mitt bolag för 6 år sedan (ganska nystartat) först sökte relation med Handelsbanken blev det tvärnej... snopet stod jag där med en bank som avböjde mitt företag som kunder!!.

    Några år senare med fina siffror och god soliditet sökte dom upp oss...

    Handelsbanken väljer verkligen sina kunder det är ett som är säkert, det andra är att disken genast blir lite roligare utan barnskrik och med en skön podd i luren.

    //Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant, och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Anders!

      Radera