lördag 9 maj 2015

Intressanta insikter i rysk ekonomi från Bo Andersson, VD AvtoVaz, intervju Lennart Ekdahl

Jag har inga direkta aktieinvesteringar i eller fonder mot den ryska marknaden. Dock är den ryska ekonomin en mycket viktig marknad för flera av mina innehav: 

  • För Oriflame har det varit och är en mycket viktig marknad och man har även produktionsanläggningar där (ca 1/3 av omsättning kom från Ryssland innan Krim/Ukraina-krisen)
  • SCA har ca 3% av omsättning från Ryssland (marknadsledande på mjukpapper, stark position på personliga hygienprodukter, och produktionsanläggningar för mjukpapper, hygienprodukter och papper)
  • För Creades näst största innehav Lindab är Ryssland viktigt (ca 7% av omsättning),  
  • Portföljbolag till Investor och Industrivärden som Atlas Copco, Sandvik och ABB: denna marknad utgör 2 - 5 % av omsättning för dem (viktigast för Atlas) 

Jag vet inte om ni tittar på Svenska Handelsbankens mediasatsning efn.se (Ekonomi och Finansnyheterna). Det finns många olika typer av program. Jag antar att "Börslunch" är det mest kända. Mitt favoritprogram från deras utbud är dock Veckomagasinet med den duktiga journalisten Lennart Ekdahl. Han är en av de få svenska TV journalister som kan intervjua människor från näringslivet och ekonomimakthavare på ett självständigt och kritiskt men ändå respektfullt sätt. 

Intervjun med Bo Andersson VD på Rysslands största biltillverkare Avtovaz tycker jag är mycket intressant (den är från december 2014). Den ger ganska djupa insikter om rysk ekonomi, statens/Moskvas inblandning i ekonomin, hur stora ryska företag opererar. Dessutom tror jag Bo Andersson är ganska okänd i Sverige. Håll tillgodo, intressant eller hur? 

2 kommentarer:

  1. tack för tipset, efn har jag inte hört om tidigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, alltid roligt för en riskminimerare att bidra till en investerare som är på defensiven!

      Radera