torsdag 28 oktober 2010

Positiva nyheter om min värdesmåbolagsportfölj

Mitt förslag till småbolagsaktieportfölj har fått en bra start.
  • Fenix och Kabe kom med mycket bra q3 rapporter som togs emot positivt av aktiemarknaden. Fenix steg t ex 8 - 9% idag.
  • I Midway ser man att det håller på att vända i Teknik och Handelsbolagen. Q2 och Q3 har givit vinst och Midway är på väg ut ur svackan.
  • Svolder har kommit med årsredovisning. 79 kr i substansvärde, 71.50 får man betala för aktien. Rabatten brukar vara liten innan utdelningen på senhösten och är nu typiskt ca 10%.
  • Traction redovisade ett eget kapital på 91 kr idag. Aktien kostar 74 kr, vilket ger en rabatt på 18 - 19%. Traction har ca 25% av portföljen i cash och ränteplaceringar, riskminimerande.
  • Säki visade en substans på hela 84 kr i senaste rapporten. Det ger en rabatt på 24% på tillgångarna, kurs 64 kr,  vilket är ganska högt för Säki historsikt.
  • Slutligen visade Carnegie Holding ett bra resultat i dagarna, vilket är finimang för en av ägarna Bure.
Bolagen ovan utgör 80% av innehaven i mitt förslag till värdebolagsportfölj. Det skall verkligen bli intressant att följa dessa bolag under 5 år och se vad de kan ha åstadkommit när vi är i hösttider 2015.

2 kommentarer:

  1. Tycker du alla är köpvärda just nu?

    SvaraRadera
  2. Anonym, jag har satt ihop en 5-årig småbolagsportfölj med rimlig risknivå. En långsiktigt portfölj.

    Flera av dessa bolag har haft en mycket stark tid på börsen sedan Mars 2009. Kabe får man idag betala kring hundralappen, den kunde man fånga upp kring 30 kr. Fenix har gått starkt under krisen, men kunde köpas för kring 60 kr för bara några år sedan. Säki kostade 30 kr som lägst i början av 09. Traction kunde man få för kring 50-lappen. Svolder kunde man få för kring 25 kr i början av 09. I Bure har det också hänt saker som gjort bolaget mycket mer attraktivt och kursen har stig mycket senaste halvåret. Midway kunde man köpa för 24 - 25 kr.

    Så en riktig värdeinvesterare skulle nog inte köpa just nu efter denna enorma comeback för dsssa bolag. Men om man har en lång tidshorisont delar dessa bolag ut väl och de kommer på ett decennium antagligen bli bra investeringar, förhoppningsvis även på 5 år.

    Du kanske undrar varför gjorde jag inte en portfölj i början av 09 - jag hade inte tid. All min tid gick åt använda mina likvida medel till att hitta de största värdena på en nedtryckt börs. Nu när jag varit det närmaste inaktiv, med undantag för mindre köp i några småbolag, under 1.5 år har jag tid med detta.

    SvaraRadera