lördag 14 augusti 2010

Reflektioner om god information för en investerare

Vet inte hur ni haft det, men jag har haft en fantastisk sommar på västkusten i Sverige. Bra väder. Dryga 5 veckor i vårat enkla sommarhus. Bad nästan varje dag. Grillat mycket fisk. Barnen har hoppat studsmatta, spelat fotboll och fiskat krabbor. Ett fotbolls VM som vanns av mina favoriter Spanien inledde denna fina sommar.

Min fru och jag hade bestämt oss. Ingen internet och ingen TV för oss eller barnen i sommarhuset (men man får naturligtvis sköta t ex bankärenden när man är hos vänner eller familj som har bredband).
De media som jag fick mig till livs var en gåvosommarprenumeration på GP och radions P1. Tidningen lästes snabbt till frukost, tyvärr har GP blivit en tunn produkt i många avseenden. (När jag gick på gymnasiet stod det mycket mer i en GP. Även på sommaren. Som jag minns det.) Näringslivs- och Sportbilagan har börssidor, ofta okommenterade. De behandlar endast företagsnyheter som har med Göteborg och Västsverige att göra; t ex Ericsson, Volvo, SKF, Astra. Jag försökte att lyssna på P1-morgon när jag vaknat, och diska till lunchekot eller kvart i fem-ekot. De minuter av ekonomiekot som finns här och där kopplat till ekots sändningar var i stort sett den enda finansiella information jag tog del av i sommar. Förutom att snabbt ögna igenom GPs börssidor till frukost. Rapprterna för q2 verkar generellt ha varit bra enligt dessa informationskanaler. Företagens besparingar och neddragningar de sensate krisåren skapade starka vinster under q2 nu när efterfrågan är påväg tillbaka från låga nivåer. Detta öven fast omsättningen i många fall fortfarande har långt till toppnivåer.

Jag läste böcker men ingen hade investeringsanknytning. Denna sommar läste jag inte heller årsredovisningar i pappersform för några av mina största innehav som jag tidigare gjort. Nu när de ger så bra länkar till olika publikationer på nätet behövs kanske inte detta. Och om man har läst SHBs och Lundbergs årsredovisningar på papper för 06, 07, 08 blir marginalnyttan av att läsa 09 antagligen liten. Har man huvuddelen av sina investerinag i gnetande bolag som gör långsamma förändringar behöver man kanske inte läsa varje årsredovisning, i vart fall inte varje kvartalsrapport. Naturligtvis gjorde jag inga portföljförändringar när jag hade så bristfällig information eller ens fokus på investeringar.

Men hade jag för lite information när jag bara hade tillgång till radion och en av Sveriges största morgontidningar? Om man vill göra kloka investeringar - definitivt. De flesta svenska fondägare tar dock antagligen inte ens till sig vad jag hade i informationsväg i sommar. De är helt i händerna på deras lokala bank - som oftast är filialer till några av de stora jättarna i  bankoligopolet. De flesta fondköp i Sverige är antagligen gjora på mycket vag grund, i vart fall vad gäller självstudier. Och tyvärr ofta med avgiftsinkomster för banken i fokus.

Men hur är det med de individer som äger enskilda aktier? De har väl oftas mer sofistikierad information för sina investeringar? Ibland kanske. Men jag har vid ett födelsedagskalas, en kortare konversation vid en badstrand och på en grillfest pratat lite om aktier i sommar. Ingen av de personer jag talade med vet om att jag har denna blogg och de var allt från 30 till 70 i ålder. De hade alla en mindre portfölj av aktier som kompletteringar till fonder. Nån hade köpt Ericsson för 10 år sedan, någon annan TeliaSonera vid samma hypade telekomtid - inga vidare affärer. Två hade köpt Clas Ohlson de senaste åren för att de hade hört och sett tillväxtstoryn. Jag fick bilden, baserat på dessa tre korta samtal, att ingen av dessa personer läste Aktiespararen, Affärsvärlden eller liknande tidningar regelbundet. Ej heller bolagens rapporter.Varken på papper eller nätet. Men en av dem ögnade igenom DI på jobbet ibland. De bästa aktieäaffärerna som dessa personer redogjorde för var aktier som de hade fått respektive ärvt av äldre familjemedlemmar i bolag som dessa personer jobbat i. Ett byggbolag och ett fastighetsbolag där släktingarna jobbat tidigare hade under några decennier givit mycket fin totalavksatning. En av dessa tre personer nämnde att något eller några av deras innehav gav god direktavkastning. För de andra två var direktavkastning inget de fäste någon vikt vid. Goda aktieaffärer görs genom kursvinst. Vidare verkade de vanligare nyckeltalen vara främmande.

Men frågan är om somliga av oss investerare är överinformerade. Jag läser ibland DI, Affärsvärlden och Aktiespararen i pappersformat. Oftast läser jag pappersversionen av The Economist och ibland Financial Times. På nätet är jag ofta på Avanzas hemsida (smart att köpa Börsveckan så vi dras till denna site), DI, VA, Affärsvärlden, Aktiespararen mm. En och annan bok om investerigar blir det av t ex P Lynch. Dessutom läser jag en del bra bloggar ganska regelbundet, t ex Cristoffer Stockmans. Via företagens informationsavdelningar för investerare finns nu nya och gamla rapporter, presentationer, video etc på dessa boalgs hemsidor. Om man har en diversifierad portfölj på t ex 20 bolag, varav 5 är investmentbolag, med lång presentationer om underliggande bolag, då har man mängder av information att processa. Det blir lätt dåliga investeringsbeslut om man inte kann prioritera fram den viktigaste informationen.

I slutändan handlar det om balans. Att ta till sig information. Men inte all. Sålla. Strunta i oviktig information. Man ändå hålla ett getöga på marknaden. Då och då kan något hända i ett bolag man äger som verkar underligt och motstridigt mot uppfattningen man tidigare har haft om bolaget. Intressanta bolag kan råka ut för ett tillfälliga bakslag som kan göra den av marknaden satta värderingen intressant för en nyinvestering eller ökning. Men har man en portfölj av bolag där man begriper deras verksamhet och de är välskötta - då kan man ta semester ibland. Men nästa sommar kommer jag nog att läsa några årsredovisningar på papper igen, kanske t ex Industrivärden och SCA. För årsredovisningar är den enskilda informationskälla som är viktigast för oss investerare. Rätt läst d v s kritiskt, speciellt andra halvan, på papper eller på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar