Buffet är beredd att göra sin största investering någonsin - köpa ut resten av Burlington Northern Santa Fee för 26 Miljarder dollar (77.4% av bolaget). BRK äger reda drygt 22 % av bolaget, men lägger idag ett bud närmare 30% över kursen innan budet. Berkshire kommer att ta över 10 miljoner i skulder från BNSF. 60% i cash och 40% i aktier för resten av järnvägstransportbolaget. För att kunna göra aktietransaktionen kommer B aktien att splittas 1/50. Detta kommer att göra det möjligt för småsparare att köpa in sig i Berkshire, och vi som redan äger B-aktier får 50 ggr fler av dem.
Vilka multiplar får Buffet betala?
1)De sensate 5 åren har bolaget avkastat drygt 16% på eget kapital i snitt
2)BNSF värderas till drygt 2ggr det egan kapitalet
3)P/E runt 15 ggr årsvinsten, och knappt 2 ggr färsäljningen
Buffet säger i intervjuer att han "bettar" på den amerikanska ekonomin, "an all in bet", och dess återhämtning. Det är också frågan om miljövänlig transport, säger Buffet. Järnvägsbolag har traditionellt varit en cykliskt verksamhet, med mycket stora och dyra investeringsbehov. Men denna infrastrukturindustri har omvandlats positivt och är mycket mer produktiv idag, enligt Buffet.
Se CNBC telefonintervju:
http://www.cnbc.com/id/33602516
Buffet säger:
"They do it in a cost-effective way and extraordinarily environmentally friendly way. BNSF last year moved on average, it moved a ton of goods 470 miles on one gallon of diesel. It releases far fewer pollutants into the atmosphere. It saves enormously on energy consumption and, you know, it diminishes highway congestion. Rails last year moved 40 percent, more than 40 percent, over the country. They moved more than all those trucks, just the four big railroads. It's a very effective way of moving goods. I basically believe this country will prosper and you'll have more people moving more goods 10 and 20 and 30 years from now, and the rails should benefit. It's a bet on the country, basically."
Minst sagt en maffig investering. Det är sådana hiskeliga summor att man bleknar, som att köpa ut Investor gånger 1,5...
SvaraRaderaAtt Buffett investerar väldigt hårt i elkraft, järnväg och andra Utiliites står allt mer klart så Buffett tror på inflation framöver?
Stora investeringsbehov som är genomförda och låga driftskostnader ger trevlig inflationspositiv verksamhet, kan jag tänka mig. Finns stora likheter mellan BNSF och MidAmerican.
Detta kan på några decenniers sikt vara en kanoninvestering. Dessutom har Berkshire ganska stora investeringar i andra järnvägstransportbolag i Nordamerika, vilka kraftigt handlats upp idag. En del av dessa måste nog säljas av konkurrensskäl den kommande tiden, till ett bättre pris.
SvaraRaderaUnder tiden Berkshire har ägt BSNF har Buffet antagligen imponerats av just detta bolags ledning och verksamhet.
Infrastrukturbolag som järnvägstransportbolag passar nog ganska bra att vara helägda av bolag typ Berkshire. Det gör att man kan vara extremt långsiktig.