torsdag 25 september 2014

Ökar ytterligare i Tesco PLC

Enligt min analys i tio delar från i våras finns det stora värden i Tesco. Mina ganska försiktiga antagen ger fastighetsvärden på skuldfri basis på drygt 200 Miljarder SEK i Tesco globalt. Hela bolaget värderas till ca 190 Miljarder idag. Dessutom finns det många delar inom bolaget som är lönsamma - och hel del långsiktigt intressanta delar. Man betalar till dagens aktiekurs 23 - 24% av varje försäljningskrona.

Tesco PLC är som ni alla vet i en ordentlig kris. Felvärderade leverantörsavtal - vilken leder till nedskrivning av vinst med 25%, flera vinstvarningar, minskad utdelning, stora delar av styrelse och ledning håller på att bytas ut. Det råder stor osäkerhet. Bolaget kritiseras från alla håll. Negativa skriverier. Med rätta i många fall.

Men man skall nog försöka köpa bra bolag i tillfälliga kriser och jag tror att denna kris för Tesco kommer att vara över om några år. Men detta behöver naturligtvis inte vara en tillfällig kris, det kan man inte veta.... Men jag tror inte man skall vara rädd för att fånga fallande knivar ibland...skall man hitta värden kan man inte köpa "poppisaktier".

Mats Qviberg har sagt att det skall göra ont i magen när man köper aktier, då blir det ofta bra affärer. Om det känns bra att köpa en aktie är den ofta fullvärderad - eller övervärderad. Att öka i Tesco PLC gjorde ont för mig idag.

Min långa portfölj innehåller många bolag som har haft en bra eller t o m mycket bra utveckling över tid. Men den innehåller också en del Ratos, lite Raiffeisen International och Oriflame som har utvecklats mindra bra. Tesco har utvecklats sämst av mina långa innehav.

Tesco är ett betydande innehav för mig, men mindre än 10% i en väl diversifierad portfölj. Jag sover fortfarande gott om natten.

7 kommentarer:

  1. Tesco börjar onekligen komma ned på nivåer liknande de för andra krisbolag såsom Carrefour (räknat på P/S och P/B). Jag håller därför med om att det kan vara dags att börja handla aktier i Tesco men eftersom jag redan har aktier i Sainsbury (och ämnar öka) får vi se när jag vågar köpa aktier i Tesco.

    Har du förresten sett den här artikeln? http://seekingalpha.com/article/2463035-tesco-aggressive-accounting-hides-financial-weakness

    Det öppnar upp för en del osäkerhet om värdet på Tescos balansräkning

    SvaraRadera
  2. På vilken börs köper du tesco? Och vilken ticker?

    USA och Tyskland ser bäst ut om man fokuserar på courtage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som utlandssvensk handlar jag aktier på annat sätt. Men jag köper aktier i deras hemvist-land i detta fall UK.

      Radera
  3. Bra köp och att du kan hålla känslorna utanför affärerna. Äger själv Ratos och Oriflame som har varit portföljens sänken. Funderar på att snart köpa mer aktier i båda, då jag tror att bolagen repar sig på sikt. Är du beredd att köpa mer i Oriflame och Ratos?

    Har Tesco någon utdelning idag? Var det inte Warren Buffett som köpte en del Tesco för några år sedan med motiveringen att "det är svårt att hitta köpvärda bolag, men nu har vi hittat ett brittiskt bolag som vi tror har en tillfällig kris"? Har Buffett köpte fler aktier i Tesco sedan dess?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesco sänkte "interim dividend" med 75% häromveckan, om "final dividend" sänks motsvarande blir direktavkastningen ca 1.9%.

      Radera
  4. Vi får se om detta är en värdefälla eller ett bra köp... Ratos är dyrt jämfört med andra investmentbolag, men om man hela tiden gör affärer som Inwido med en IRR på ca 15 % och 3.3 ggr investerat belopp är det inte dyrt - även om mindre än mål IRR på 20%. Oriflame är intressant på dessa nivåer, skall ta mig en titt. Putin är dock väldigt irrationell vilket gör situationen svårhanterad. Om Tesco har utdelning, ja lite tror ja. - oklart. Men fram till nu har jag fått bra utdelning. Berkshire är en av de tre stora ägarna (Norska oljefonden och Black Rock). De köpte för några år sedan - en stor post som gjorde Tesco till ett betydande innehav. Som de trimmade ner lite i början av 2013 . Det är faktiskt inte helt otänkbart att Berkshire lägger bud på hela Tesco en affär på knappt 30 Miljarder USD...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera