fredag 29 augusti 2014

Ökar i Tesco PLC

Så var riskminimeraren tillbaka efter ett långt sommaruppehåll.

Vinstvarningen tidigare idag öppnade upp ett tillfälle att öka i Tesco till ca 230 GBP. Problemen som bolaget har är kända. Tidigare i år skrev jag en ganska ambitiös serie inlägg om Tesco PLC. Det sista - och tionde - inlägget är detta Djupanalys-tesco-plc-sista-delen. Jag tror fortsatt att det finns många värden i detta bolag (se t ex mitt inlägg om Tesco's fastigheter) . Men det finns naturligtvis också många risker, men det också 10-års lägsta aktiekurs tidigare idag när jag ökade. Som jag skrev i avslutningsinlägget ovan ger jag bolaget 3 - 5 år att få ordning på verksamheten. Vi talar om ett bolag som har tappat från ca 31 % marknadsandel i UK till 28.5%, inte bra men man måste ha lite perspektiv. I vinstvarningen uppskattar bolaget vinsten 2014/15 att bli 2. 4 - 2.5 Miljarder Pund istället för analytikernas uppskattade 2.7 - 2.8 Miljarder Pund. Bolaget är alltså inget bolag i rött. I svenska kronor kommer årsvinsten att vara ca 25 - 30 Miljarder SEK. Men man minskar också utdelningen kraftigt för att ge nya VD'n manöverutrymme. Inte bra. Men kanske nödvändigt.

7 kommentarer:

  1. Vad tror du om bolaget på lite längre sikt... låt säga 10 år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym, det är en mycket bra fråga att ställa vad gäller aktieinvesteringar. Tesco är i något sorts kris de sista åren efter 25 framgångsrika år. I min serie inlägg på denna blogg kan du se hur bolaget är utmanat på många sätt t ex e-handel och lågprisbolag. Men jag tror att man kan vända skutan. Jag har följt franska Carrefours vändning de senaste åren, det gjorde förluster och var värre ute. Men jag kan ha fel som alltid.

      Radera
  2. Det var en utmärkt serie som har motiverat mig att kolla runt på olika detaljhandelsföretag i syfte att få perspektiv på läget i Storbritannien. Den sänkta utdelningen känns därigenom oerhört intressant då jag delar din långsiktiga syn på Tesco.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Min grundtes är att "size matters" i Tesco's bransch. 1) Wal-Mart, 2) Carrefour och sedan har vi 3) Tesco + tyska lågprisjättar. Tesco's e-handel är inte lika bra som Wal-Marts men antagligen underskattad. Betänk att av aktiemarknaden hyllade ICA- gruppen inte ens har någon e-handel att tala om ännu. Tesco har flera år av erfarenhet av detta i Storbritannien och t ex Sydkorea. Men visst har nya ledningen många strategiska beslut att fatta vad gäller fastigheter, marknader som Turkiet och Irland med problem, hur man skall utnyttja potentialen i Indien, och få ut max av Kinasamarbete. Allt fokus är dock i media på den brittiska huvudmarknaden där man tappar både i "high end" och "low end". På sikt skall nog detta kunna bli bättre. Tesco kan naturligtvis vara en value trap...men har man en bred portfölj klarar man av sådant.

      Radera
  3. Hur köper du? Via telefon? Tacksam för svar

    SvaraRadera
  4. Som utlandssvensk i Asien handlar jag aktier på annat sätt än man gör om bor i Sverige så jag kan nog inte hjälpa dig där, anonym. Tyvärr.

    SvaraRadera
  5. Har jag missat något ang utdelningen? 75% CUT! "Minskar kraftigt" etc.
    Tesco delar ju ut två gånger. Och det är väl bara Interim utdelningen som kapats med 75%?
    Prelim 10.13
    Interim 4.63

    Så Tesco har sänkt utdelningen med 24%, från årligen 14,76 till 11,29.

    Det är klart en sänkning är allt annat än positiv. Men det känns som ett ganska försiktigt agerande från Tescos sida. Hellre kapa lite nu och försöka få ordning på skutan istället för att ev. tvingas till att ställa in utdelningen helt i framtiden.

    Sen en annan fundering, Tescos konkurrenter på hemmaplan, Lidl & Aldi konkurrerar väl främst med pris?Jag tänker att Tesco bör slå dessa på fingrarna när det gäller en hel del annat.
    Jag har också fått uppfattningen om att folks privatekonomi de senaste åren i Storbritannien har varit ganska svag. Får man det bättre ställt framöver så kommer man att vilja öka sin levnadsstandard och det innefattar också att man förmodligen lämnar lågprisalternativ som Lidl för andra butiker. Då slutar priset vara det enda viktiga och förhoppningsvis kan Tesco vinna lite på det.

    SvaraRadera