lördag 22 februari 2014

Skulle vi alla värdeinvesterare köpt Scania?

När man läser om Volkswagens bud på Scania så är det lätt att tänka: Den aktien borde jag köpt och fått fin avkastning när ett uppköpsbud kom. Det var en no-brainer till låg risk givet ägarförhållandena och fin uppsida. Men de sista månaderna har jag tittat lite på Scania.  Kring jul var var kursen lite lägre, kring 120 - 125 kr. Men jag tyckte att aktien har varit för dyr, man kan aldrig veta om/när ett uppköp kommer. Aktien måste kunna gå att räkna hem oavsett bud.

I Reuters system för Fredagens kurs 147.50 kr (innan budet på 200kr/aktie har slagit igenom):

  • P/e strax under 20, kring 19.
  • P/s drygt 1.3
  • Pris eget kapital 3.2 (ca 3.5 om man tar bort goodwill)
  • Pris fritt kassaflöde ca 21
  • Utdelning 2.70%
  • Vinstmarginal före skatt 9.7, har varit något högre
  • Totala skulder i relation till eget kapital nästan 120%
  • Räntabilitet kring 17, har varit kring 21 i snitt de senaste 5 åren. 
Om ni tar bort 10 - 20% av detta (värderingen kring jul) blir det fortfarande ingen billig aktie enligt min mening. Vad tycker ni? Har vi gjort en blunder i en verkstadspärla? 

10 kommentarer:

  1. Sålde av mitt innehav i Scania i somras, lite bittert nu.. /Aktienybörjaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hade säkert goda skäl till försäljningen. Sådana här uppköps processer kan dra ut på tiden. Och om man inte tror att bolaget kommer utvecklas lika bra som tidigare (Indikationer på att Scania har lite sämre marginaler nu) kan man sälja.

      Radera
  2. Nej jag tycker inte det var någon blunder. Scania är en verklig pärla bland lastbilstillverkare men runt 110 kr låg min "tröskel på". Gråter inte över det utan gråter mer utav att de riktigt fina bolagen Scania, Höganäs m.fl. köps ut från börsen medan de som ingen annan vill ha blir kvar... Tillkommer till börsen gör mediokra bolag som riskkapitalisterna vill bli av med till höga priser. Nej nu lät jag visst väldigt pessimistisk... Scania-budet måste tagit mig hårdare än jag trodde. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Scania var och är verkligen bäst i klassen för tunga lastbilar. Volvo måste dregla över deras marginaler. Men Investor som har ägt bolaget i 100 år måste ha sett vissa tecken på strukturella förändringar i branschen när man avyttrade. Scania behövde antagligen en stor partner. Vilket man får nu. Men det är oroande om kvaliteten sjunker på bolagen för Stockholmsbörsen.

      Radera
    2. Håller med om att svenska ägare verkar vilka sälja ut bra bolag till utlandet: Scania, AGA, Astra, Gambro för att nämna några.
      Om de köps ut från börsen av svenska ägare är tråkigt men inte lika allvarligt som när de säljer till utlandet.
      Förstår inte varför Investor och Wallenberg sålde till VW, trodde de skulle vara långsiktiga ägare, men tydligen gäller det bara vissa bolag, andra kan de sälja ut.

      Radera
    3. Vi får inte glömma att svenska bolag har varit på stora uppköpsräder utomlands: t ex Assa Abloy, Hexagon, Securitas, Atlas Copco, Sandvik, Volvo har köpt enormt många klenoder i andra länder.

      Radera
  3. Det är som Buffett säger: på aktiemarknaden är backspegeln alltid så mycket klarare än framrutan. Vi missar 100 % av de skott vi inte tar och överallt finns det case som vi missar hela tiden. Framför våra fötter finns det välskötta (ej förhoppnings-)bolag som kommer att vara mångdubblare inom några år. Fine, vi missade Scania men är ett verkstadsbolag till 20 ggr toppvinst verkligen billigt? När konjunkturdippen väl kommer och vinsterna är pressade, det är i sådana tider som Scania blir intressant. Det gäller att inte bli förblindad av resultatet. Det är samma sak om man befinner sig på casinot och satsar allt man äger på rött. Kulan snurras och den hamnar på rött. Pengarna dubblades och alltså var det en kanonaffär, eller? Ja, med facit i hand var det en fin affärs, men oddsen var inte gynnsamma från början.

    Det gäller att se nyktert på situationen innan den nya informationen uppkom och tänka med den informationen som fanns då. Vilka var skälen till det? Kunde jag rimligen förstått att utfallet skulle bli ett helt annat? Ett möjligt utfall kunde varit att storägaren började svälta ut minoriteten i stället för ett hyggligt bud.

    Ibland vinner vi, ibland förlorar vi på aktiemarknaden. Vi kommer att missa tusentaggare och vara med om stora nedgångar i innehav. Bra tider varvas med sämre, börsyra med börspanik. Oavsett vad är det viktiga att ta lärdom av de erfarenheter man får och bli en bättre investerare. Att bli nostalgisk över alla de case man kunde köpt kan man bli, men lärdomen är det viktiga. Och när man ser sådana case borde den största lärdomen vara att framför våra fötter ligger sådana case. Så vad väntar vi på, det är bara att ge sig ut och upptäcka dem för den som gör bäst analyser och vänder på flest stenar vinner spelet. Så enkelt är det.

    Irving Kahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för detta, Irving Kahn!
      Visst, Scania skulle man ha köpt i slutet av 2008 och början av 2009 för ca 70 spänn. Men då fanns det så många billiga bolag att man kände sig, för att fortsätta citera Buffet: "like an oversexed guy in a harem"

      Radera
  4. Jag tycker det fanns många varningsflaggor i Scania, inte bara priset. VW:s hantering av minoritetsägarna kändes inte 100-procentig och diskussionerna om värdeöverföringar till koncernen var inte smickrande. Hade motsvarande situation återuppstått nu ett annat bolag hade jag fattat samma beslut som i Scania.

    SvaraRadera
  5. Nej, minoritetsägarna har inte behandlats väl här, vilket helt riktigt var ytterligare ett skäl att inte köpa Scania - det är i situationer som denna vi små aktieägare behöver organisationer som Aktiespararna. Jag hoppas de flesta av läsarna av denna blogg är medlemmar!

    SvaraRadera