onsdag 5 februari 2014

Âtta skäl att vara fortsatt positiv till Oriflame - trots hög skuldsättning

Mina första Oriflame köpte jag i finanskrisen för kring 200 kr och förra året ökade för ca 185 kr. Det är inte ett av mina större innehav men ett bolag som jag följer med intresse (Jag har haft positiva erfarenheter med att köpa in mig i ett familjekontrollerat skuldsatt konsumentbolag i finanskrisen - New Wave) Idag kan man dock köpa Oriflame för 173 kr så hittills har jag bara fått några fina utdelningar, men annars ingen vidare utveckling. I affärspress nuförtiden är det idel problem med Oriflame: a) affärsmodellen, "tupperwareorienterad" med säljkonsulenter,  anses gammalmodig - kunder köper denna typ av produkter online, b) skulderna är för höga och har ökat, c) priset för de egna kapitalet är alldeles för högt, d) den ryska rubeln sjunker och bolaget e) växer inget längre och f) låg soliditet. Många av dessa  problem skall inte underskattas, som riskminimerare ringer det varningsklockor med en ökande hög skuldsättning, men jag skulle vilja poängtera att det finns också positiva aspekter att beakta i bolaget. Det tänkta jag lyfta fram här.

1) Familjeägt, ca 28 % av bolaget, av de entreprenörer bröderna af Jochnick som startade bolaget från scratch 1967. Det finns inte många storbolag som är såpass unga på Large-Cap.

2) Ganska lågt värderade (dessutom ganska låga) vinster P/e 12, du betalar ca 16ggr det fria kassaflödet och 0.73ggr försäljningen.

3) Asien, Afrika, Mellanöstern och Latinamerika är fortfarande små marknader, men de växer. VD Magnus Brännström kommentarer i Q3 rapporten: Våra viktigaste tillväxtmarknader, Asien, Latinamerika, Afrika och Mellanöstern, fortsätter att prestera mycket bra och svarar för mer än 30 procent av omsättningen i kvartalet. Om utvecklingen fortsätter på detta sätt kan detta kompensera för försvagningar i Europa och Centralasien. Det finns många kvinnliga entrepenörer i nya länder som Tanzania och Myanmar som kommer att skapa tillväxt.

4) Kapitalsnål oerhört intressant affärsmodell som inte behöver mycket medel för att växa. Marknaden verkar inte förstå att den kan kombineras med online-försäljning. Från Q3 rapport: Pilotprojektet i Sverige och Norge som lanserades under andra kvartalet 2013, där konsulenter kan bjuda in onlinekunder att handla direkt på webbplatsen,  utvärderas för närvarande och de första resultaten är uppmuntrande. Oriflame lanserade även ett pilotprojekt i Moskvaområdet efter periodens slut.

5) Oerhört hög räntabilitet, kring 50%, enligt Reuters, ägarna har dock valt att skuldsätta bolaget för att få hävstång så denna multipel är dopad. De har egentligen inte behövt lånen för växa eller till förvärv.

6) Starkt kassaflöde, även om något försvagat, som kan användas till att betala av delar av skulden om man vill; man har dock delat ut mycket de sista åren (för mycket förra året)  Från årsredovisning för 2012: Cash flow from operating activities, per share, € 2012, 3.22 Euro och 2011, 2.37 Euro  (Detta är pengar man kunnat användas till att bl a minska skulderna om man velat). Man valde att dela ut (ungefärligt från Euro) 15 kr/aktie 2013,  ca 15 kr/aktie 2012 och 12 kr/aktie 2011.  (Interest coverege TTM 7.65, enligt Reuters).

7) Odin fonder har börjat köpa in bolaget till sin Sverigefond. De har en värde-orienterad investeringsstil som appellerar till mig. Odin kan naturligtvis som eder riskminimerare ha fel, det är inget skäl till att köpa aktien; utan mer en indikation att andra har hittat värden i aktien.

8) Balansräkningen är inte svag, bortsett från skuldsättningen (de räntebärande långa skulderna), goodwill/immateriella värden utgör endast några procent av tillgångarna (således väldigt lite luft i balansräkningen eftersom man inte växer med förvärv), materiella anläggningar utgör ca 1/3 av tillgångarna, varulager drygt 20% och kassa/bank och derivat utgör ca 15%. Detta innebär att varumärket inte är upptagit till något värde alls i balansräkningen, helt klart ett dolt värde.

En investerare måste väga dessa positiva aspekter mot de negativa i inledningen. Om utdelningen skulle halveras mot förra året, för att börja betala tillbaka skulder,  skulle det fortfarande ge ca 4% i utdelning. Det är jag villig att ta. Det finns inte många bolag som värderas till 12 ggr vinsten på Stockholmsbörsen i dessa tider. Och som dessutom har bra möjligheter att öka dessa vinster. Bokslutet 14e Februari blir intressant.

14 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. Visst finns det tydliga risker med bolaget men de positiva aspekterna som du här lägger fram väger tyngre. Bara att grundaren äger nästan en tredjedel av bolaget är guld värt.
    -Benjamin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grundarna har helt klart en stake här. Det är deras livsskapelse, sådant spelar roll. Men risker finns som sagt också.

      Radera
  2. Håller med, detta är ett av få bolag jag kunnat hitta en rimlig uppsida i. Skulle de få ordning på de utmaningar du nämner i början, så är uppsidan stor. Har du noterat att de ska få över till kvartalsvinst utdelningar fr o m 2014? Det gör att jag tror att de kan behålla utdelningen på en relativt hög nivå.

    AAA

    SvaraRadera
  3. Hej
    Vad tror du om M&A för oriflame.
    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag inget om. Har inte läst något om detta. Jag gissar snarare uppköpt än köpa givet balansräkningen.

      Radera
  4. Har aldrig sett närmre på bolaget, men jag kan tänka mig att affärsmodellen är väldigt kapitalsnål/kassaflödesstark. Lite som viktväktarna, men inte lika extremt kanske. Dock har jag som många andra en skepsis mot affärsmodellen men tror i och för sig att den kan funka bra i lite fattigare länder. Hur ser tillväxten ut de senaste åren egentligen? Intressant :)

    SvaraRadera
  5. Ja, Viktväktarna, Tupperware, Avon (konkurrent till Oriflame) och ab Berkshire helägda Pampered Chef har liknande affärsmodeller. Europa, Ryssland och fd Sovjetunionen minskar och stampar - Afrika, Asien och Latinamerika växer med bara 1/3 av marknad. Dock hög skuldsättning.

    SvaraRadera
  6. När jag läste utmärkta Didner & Gerges Årsrapport för 2013 så har deras Sverige småbolag köpt drygt 300 000 aktier i Oriflame. Litet innehav ca 1% av fonden, men vad jag vet har de inte ägt denna aktie förut. Precis som Odin gör detta inte aktien mer köpvärd men det ger indikation att duktiga förvaltare ser värden i aktien.

    SvaraRadera
  7. Blev lite nyfiken att ta ett grepp om Oriflame, och kolla själv för att avgöra min egen uppfattning av bolaget.

    Du har skrivit mycket som är intressant om bolaget, både positivt och negativt. Man kan konstatera snabbt att om bolaget lyckas vända utvecklingen och återgå till "gammal" form så är aktien ett fynd idag. Deras finansiella mål är fortsatt tillväxt på 10% och marginal på 15%, det är nog lite optimistiskt, speciellt marginalen som endast under ett enda år varit över 15% senaste 10 åren.

    Det jag ser som intressantast är sparprogrammet, kan de minska kostnaderna enligt rapporten, och dessutom få upp försäljningen genom effektiviserad försäljning, delvis hjälpt av att online-försäljningen kommer igång, så kan det generera en vändning i omsättning och lönsamhet.

    Det absolut mest intressanta som jag anser vara "dolt" för det flesta är valutorna! Kollar man t.ex. Hitta Kursvinnare så i SEK så har försäljningen minskat från 2008-2012 med -3,4% per år. Men kollar man i lokala valutor så ökade omsättningen 2009 +15%, 2010 +8%, 2011 +3% och 2012 -1%. Vilket gett en omsättningsökning mellan dessa år i lokala valutor.

    Detta visar ändå att det inte är så pass illa för bolaget ändå som många verkar tro. Nu är jag ingen valutaexpert, men om man på lång sikt räknar med att valutor tar ut varandra och "normaliseras", så finns det en rejäl uppsida i att bara valutorna börjar gå bolagets väg.

    Jag tror att har man en längre placeringshorisont och kan använda sitt sittfläsk åtminstone de kommande 5 åren så kan man ha en potentiell dubblare, och under tiden man väntar får man förmodligen en direktavkastning som i genomsnitt kommer ligga på minst 5 %. Jag tycker risk/reward ser väldigt attraktivt ut i dagsläget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valutorna har definitivt gått i fel riktning för Oriflame i förhållande till SEK/Euro. Jag tror också att det finns möjligheter på 5 års sikt, Patrik.

      Radera
  8. Ägarna börjar bli gamla. Det känns som om de har skuldsatt bolaget med syfte att kunna fortsätta dela ut stora summor till sig själva, och övriga aktieägare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ha rätt men en av ägarnas son Alexander (född 1971) sitter i styrelsen och den andra broderns dotter Anna arbetar operativt i Oriflame. Men att kombinera tupperwaremetoden med online och använda social medier blir antagligen mer fokus för den yngre generationen.

      Radera
  9. sälj skiten...jag kanske tar en chanspost kring 90 kr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog en bra investering om du kommer över aktier till 90 kr i Oriflame. Men chansposter är inte att rekommendera.

      Radera