lördag 2 februari 2013

Säljer Swedbank, minskar SEB och har ökat i Sampo

Svenska Handelsbanken är ett ankare i min portfölj, äger direkt och via Lundbergs och Industrivärden. Den är mycket långsiktig, enligt min mening en av de mest riskminimerande bankerna i världen. Sampo dubblade jag i i höstas så Nordea är nu ett betydande innehav för mig. I veckan sålde jag mina sista Swedbank efter en fantastisk utveckling, lyckades faktiskt köpa innan nyemissionen mitt i krisen, den första hälften sålde jag dock till lite lägre kurs än dagens kurs. SEB har jag nu halverat, den var inköpt till lite högre snitt än Swedbank men ändå i krisen, jag var med i den nyemissionen också, dock äger jag SEB också via Investor. Mitt riktvärde var att behålla dessa banker tills det egna kapitalet värderas till 1.5 ggr vilket ungefär har uppnåtts i Swedbank i snitt vid mina två försäljningar, dock säljer jag SEB lite innan nu till ca 1.3 ggr eget kapital. Jag har nu minskat min exponering mot svensk bankmarknad.

4 kommentarer:

  1. Jag kan inte sluta lägga ner tanken om att det börjar bli säljläge i Industrivärden, vill reflektera mina åsikter här lite och få input kring detta.

    Vi kan börja med det första jag tycker talar mot aktien - rabatten är nere på (antar jag) historiskt låga nivåer: Rabatten vid årsskiftet var: 14,5% (efter full konvetering av deras konvertibellån) eller 16,5% utan.
    Redan här tycker jag det ser ansträngt ut, man är van med rabatter uppåt 30% för Investor och Industrivärden. Självklart är rabatten inte allt, men den spelar roll och kan man köpa till högre rabatt så är det bättre.

    Varför köpa en färdig börsportfölj för 15% rabatt när man kan köpa den själv (och slippa "skräpbolag" t.ex. Ericsson - OBS rent subjektiv bedömning).

    Sedan portföljen:

    25% av portföljen är SHB, handlas till 1,5 ggr eget kapital, visserligen inte övervärderat kanske, men man kan nog säga att SHB är "normalvärderat".

    20% av portföljen är Sandvik, verkstadsaktier har värderas upp ganska rejält senaste halvåret, handlas runt P/E 15 för 2013, känns något ansträngt.

    18% Volvo, här är väl där jag ser som mest intressant, speciellt efter senaste förvärvet.

    14% SCA, har gått som tåget sedan omstruktureringen, P/E 18 på innevarande år känns inte alls billigt, verkligen inget jag skulle köpa idag.

    Sedan finns SSAB och Ericsson som står för drygt 11% av portföljen och som jag personligen inte skulle köpa (av kvalitativa skäl).

    Missförstå mig inte, detta är bra bolag, men jag tycker den största delen av portföljen har normal-något ansträngd värdering tillsammans med en låg rabatt tycker jag detta känns som ett säljläge. Det känns bättre att invänta ett bättre tillfälle eller helt enkelt köpa något annat t.ex. Investor som har högre rabatt, lägre värderad bank, lägre värderad verkstad (ABB), och onoterade tillgångar (som efter Gambroaffären kanske är lågt värderade i balansräkningen?).

    Vad tycker du om Industrivärden? Jag är långsiktigt med funderar på om det kan vara värt att kliva av, eventuellt invänta bättre värdering eller helt enkelt köpa något annat som är lägre värderat.

    SvaraRadera
  2. Delar din uppfattning om industrivärden men tycker inte det är köpläge i investor heller.

    Tror att det är dags att lämna landet vad det gäller investeringar ett tag och med dagens dollarkurs tror jag att det är bättre att lägga pengarna i någon fond med riktigt lågt p/e. Tex. Kon tiki eller dyligt.
    Kalle56

    SvaraRadera
  3. Inspirerande med riskminimerarens beslutsamhet!
    Jag anser att Investor är för dyrt fn. Angående industrivärden så känns den inte lika dyr. Tror som sagt de är bra långsiktigt, att fall höjden är begränsad, men de kanske kommer backa framöver något pga att det varit allmän uppgång i verkstad o bank. Tror på Volvo.
    JGM

    SvaraRadera
  4. Investmentbolagen ligger still i min portfolj. De ar langsiktiga innehav. Ibland ar rabatten mindre och varderingarna hoga i enskilda bolag. Men det blir mycket transaktionskostnader och skatt om man man haller pa och salja och koper dessa. Jag forsoker istallet oka nar priset pa dessa aktier gar ner. Visst, jag skulle nog inte oka i dessa investmentbolag just nu. For mig var det en stor skillnad med investeringarna i Swedbank och SEB; jag kopte inte for att de var de basta bankerna pa lang sikt, jag kopte for att i forhallande till risken var dessa billiga. Jag minns att jag tittade pa vad Robur fonder tjanar om aret, bara det rackte for att ga in for nagra tior. SEB har en stark agare i Investor sa det kandes tryggt. Och vi har ett bankoligopol. Tyvarr har dessa banker hamnat i kris bade i borjan pa 90-talet och nu for nagra ar sedan. Som riskminimerare har jag darfor istallet SHB som langsiktigt innehav.

    SvaraRadera