Kommer ni ihåg lyftkranen från Sibirien. Obesegrad brottare 1987 - 2000 i tungviktsklassen. 9 VM guld och tre OS guld. Han var ohyggligt stark. Och överlägsen. Så är också H&Ms balansräkning.
HMs helårsrapport möttes med jubelrop bland analytiker. Om man läste de hastiga analyserna på nätet dagarna efter rapporten så hyllas HMs resultat. Bruttomarginal. Kvartalsvinst. Fokus är på resultaträkningen.
Här skall jag kortfattat uppmärksamma läsaren på varför jag huvudsakligen är aktieägare i HM. Balansräkningen.
1) Varumärket H&M värderas i rapporten till knappt 400 miljoner SEK. Interbrand värderar HMs varumärke till 11 Miljarder Euro. Något mer än HMs egen värdering, om man säger så. HM är enligt denna varumärkeskonsult europas mest värdefulla varumärke. Det finns också en goodwill post på 400 Milijoner SEK, även om denn tas med blir summan 800 miljoner vs 100 000 miljoner. En viss skillnad.
2) HM värderar värdet på deras hyresrätter till 744 miljoner SEK. De har ju de bästa lägena í jordens mest betydelsefulla städer. Alla kedjor vill ha de lägen som HM hyr. Värdet måste vara mycket mer på dessa hyreskontrakt.
3) Likaså tas inventarierna för ca 2000 butiker upp till ett värde av 14 miljarder. Det måste vara i underkant. Av H&Ms 18.3 Miljarder i anläggningstillgångar står dessa inventarier för dryga 80% av värdet. Det finns nästan ingen luft alls i deras anläggningstillgångar. Mycket ovanligt för ett Large Cap-bolag på Stockholmsbörsen.
4) Varulagret, och nu är vi i omsättningstillgångarna, tas upp till endast dryga 10 miljarder. Skulle det behövas skulle HM säkert kunna få hyffsat betalt för sitt varulager, även om modet svänger i hastigt för HMs målgrupper. Kanske skulle de kunna få i närheten av denna summa med en storrea. Nu behövs inte detta...
5) Det finns drygt 22 miljarder i cash och kortfristiga placeringar.
6) Soliditeten är nästan 75%. (Eget kapital 40.6 Miljarder och summan eget kapital och skulder 54.4 Miljarder)
7) De långa räntebärande lånen är endast på 254 miljoner SEK. Och det är för avsättningar till pensioner. Jämför det med cash och kortfristiga placeringar på 22 000 miljoner SEK. Totalt är de långa skulderna endast 2.7 Miljarder.
8) De kortsiktiga skulderna är på drygt 11 miljarder, och icke räntebärande, de kortsiktiga fodringarna på 3.8 miljarder. Skillnaden däremellan täcks lätt av kassan som är beskriven innan.
HMs börsvärde har svängt mellan i runda slängar 320 och 375 miljarder den sista tiden. Med ett eget kapital på ca 40.6 miljarder får man betala högt över substansvärdet. 8.6ggr vid ett börsvärde på 350 miljarder. Dessutom får man ofta betala över 20ggr vinsten när man köper aktier i bolaget. Det gör att många värdeinvesterare går ut genom dörren. Det skall de nog inte göra. Inte direkt iallafall.
Balansräkningen är väldigt konservativt beräknad som vi såg ovan. Och HM har en räntabilitet över 40% de senaste åren, väl över 30% vid en längre tidshorisont, en vinstmarginal på dryga 20%, utdelning kring trakten på 4% på sistonde - och den växer för varje år i kronor och ören. Stabil utdelningstillväxt äver lång tid. HM kan dela ut mycket av vinsten, eftersom de inte måste hålla på med en massa R&D och bygga och underhålla komplicerade och dyra produktionsanläggningar för att tillverka sina produkter. Dessutom planerar HM för att öka antalet butiker med 10 - 15 % de närmaste åren. Så tillväxt blir det. Endast ett fåtal marknader är mättade ännu t ex kanske Tyskland och antagligen Sverige.
HM-aktien är dyr. Men kanske inte så dyr som en del tror när man hastigt tittat på nyckeltalen. Kvalitet kostar.
Räntabiliteten på Eget Kapital blir oerhört missvisande eftersom det är som du säger. De undervärderar sina tillgångar grovt och skulle tillgångarna tas upp med sitt rätta värde hade detta nyckeltal varit sämre. Sedan är det även hög värdering som du säger, så här hög värdering känns ej motiverad.
SvaraRaderaAnonym, det är faktiskt tvärtom. HM skulle kunna skuldsätta sig och ha en soliditet på 15%. Då skulle de få en ruggig hävstång och avkasta enormt på eget kapital. Swedish Match och Oriflame är två bolag på Stockholmsbörsen som sköts på detta sätt. Med stabila kassaflöden och med verksamheter med låg risk kan man kanske göra så. Men skulle de bli några oförväntade problem för dessa bolag kan de vara illa ute.
SvaraRaderaHM har kanske inte en lika stabil rörelse - snus och cigarrer är som bekant beroendeframkallande -som Swedish Match, men HM växer mycket mer.
Oriflame liknar kanske HM mer, de växer så de knakar och HM säljer t o m delvis liknande produkter som Oriflame. Oriflame har dock en helt annan affärsmodell och en bra bit upp till HMs skala av verksamhet.
Mycket intressant och kul att läsa vad du har att säga om dessa bolag! Du är en god analytiker och jag skulle uppskatta om du fortsatte med denna blogg, och kanske till och med uppdaterade lite oftare =)
SvaraRaderaHenrik
Tack för denna fina kommentar Henrik! Jag har ett periodvis mycket krävande jobb, fru och två barn. Ibland blir det många inlägg under en viss period, följt av perioder av stiltje då bloggande helt enkelt inte hinns med. Sista månaden har varit stiltje. Nästa vecka ser bra ut, kanske blir det då ett nytt inlägg, eller två...
SvaraRaderaBra skrivet! Som Buffett brukar säga:
SvaraRadera"It's far better to buy a wonderful company at a fair price, than a fair company at a wonderful price."
Konservativa värderingar tyder på en en försiktig ledning. Det motsatta är nog vanligare, att pressa värderingarna så långt det går för att det ska se bra ut. Sen belånar man dessa luftiga tillgångar till max och soliditen får gärna vara närmare 0 så blir räntabilitet på EK urstark.
H&M tänker långsiktigt, de maxar inte dagens tillväxt eller vinster på bekostnad av ökad risk för företaget.